„La benzinăriile Sheriff nu se mai vinde motorină. Totodată benzina A95 din stocuri este suficientă doar pentru câteva zile. De vină este faptul că Moldova şi Ucraina au blocat transportul de combustibil în Transnistria, ceea ce este o încălcare a acordurilor anterioare. De fapt, republica noastră s-a pomenit într-o blocadă a carburanţilor", se afirmă într-un reportaj al TSV.

Potrivit autorilor combustibilul ce urma să ajungă în regiunea separatistă este oprit de autorităţile din Ucraina, care îi obligă pe transportatori să returneze produsele petroliere în Belarus, de unde au fost importate. Astfel de la începutul lunii iulie de la hotar ar fi fost întoarse deja 64 de cisterne cu carburanţi. La mijloc ar fi decizia autorităţilor din Ucraina de a închide tranzitul de mărfuri prin posturile vamale Pervomaisk şi Cuciurgan de pe segmentul transnistrean al hotarului moldo-ucrainean.

Şi aşa-zisul guvern de la Tiraspol dă vina pentru sistuaţia creată pe autorităţile Ucrainei şi Moldovei, care ar fi impus " blocadă feroviară" a regiunii.

"Decizia de a interzice transportul de mărfuri pe cale ferată în Transnistria de către întreprinderile de profil din Ucraina şi Moldova este una motivată politic, încalcă procesul de reglementare şi este o tentativă de a pune sub control tot importul pe cale ferată şi de al transfera în jurisdicţia Republicii Moldova. Astfel de măsuri sunt un element al războiului economic în curs de desfăşurare împotriva Transnistriei", se arată într-o declaraţie a aşa-zisului guvern.

O criză artificială

Curios este că datele serviciului vamal local contrazic cele anunţate de grupul Sheriff şi aşa-zisul guvern al Transnistriei, comentează Mold-Street. Acesta anunţă o reducere a importului de produse petroliere în perioada 1-18 iulie, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015, dar doar cu 11%, adică nu e una semnificativă încât să afecteze securitatea regiunii. Vameşii precizează că importul de motorină chiar s-a majorat cu 50%, până la 2.400 de tone.

Referitor la Sheriff, aşa-zisul serviciu vamal face chiar o precizare. "În această perioada compania Sheriff, care are o cotă de 75% la importul de carburanţi, a majorat livrările cu circa 6%, inclusiv cele de motorină de patru ori", se arată într-o notă pe pagina WEB a serviciului local.

Altfel spus la mijloc ar putea fi o manipulare din partea principalului importator, dar şi din partea autorităţilor separatiste care vor să importe produse pe baza documentelor eliberate de Chişinău, dar nu şi ca acestea să fie verificate de organele vamale.