Totodată, experţii atenţionează că, având în vedere importanţa şi impactul major pentru societate, un asemenea proiect de lege nu poate fi examinat în grabă de către Parlament, aşa cum a fost înaintat de către Guvern.

„Orice act legislativ are ca obiectiv apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor cetăţenilor, însă punerea pe spatele cetăţenilor a rambursării acestor bani nu este nicidecum o soluţie justă şi echitabilă faţă de societate. Până a veni cu un asemenea proiect, Guvernul şi Parlamentul trebuiau să examineze toate soluţiile posibile şi doar dacă nu mergea nicio altă soluţie să se vină cu un asemenea proiect. Totodată, acest proiect nu poate fi examinat şi adoptat în grabă, în regim de urgenţă, ci trebuie analizat minuţios, pentru a examina la maxim, cu implicarea cetăţenilor, toate riscurile acestuia”, a declarat Viorel Pârvan, expertul economic de la CAPC.

Din textul proiectului şi aplicarea ulterioară a acestuia rezultă expres prejudicierea intereselor cetăţenilor sau chiar prejudicierea interesului public, mai spun autorii expertizei, care atenţionează că implementarea proiectului de lege riscă să producă instabilitate financiară şi să afecteze drepturile şi interesele financiare ale tuturor cetăţenilor.

Totodată, în raportul de expertiză se spune că în textul proiectului nu este argumentat motivul stabilirii termenului de 25 de ani şi rata efectivă a dobânzii de 5 la sută. 

„Se impunea un studiu, o analiză care ar cuprinde argumente în vederea stabilirii acestui termen şi gradualitatea rambursării creditului, prin prisma politicii bugetar-fiscale a statului. La fel, autorul urma să argumenteze decizia de instituire a dobânzii de 5% plătită de stat Băncii Naţionale a Moldovei, în contextul în care, potrivit contractelor de acordare a creditului încheiate între Banca Naţională a Moldovei şi cele 3 bănci comerciale, mărimea dobânzii era de 0,1%”, se spune în raport.

În cadrul conferinţei de prezentare a raportului, şi directorul Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei, Galina Bostan, a menţionat că proiectul este unul viciat şi nu corespunde normelor de creaţie legislativă. „Orice proiect trebuie să apere interesele cetăţenilor, iar acesta e tocmai invers, nu este în concordanţă cu legea privind actele legislative. Noi efectuăm analize de 10 ani şi pe tot parcursul Parlamentul lua în calcul obiecţiile noastre în proporţie de 50%. Sperăm că şi în acest caz anumite obiecţii vor fi luate în calcul. Pentru noi e important să aducem la cunoştinţa cetăţenilor problemele şi riscurile”, a declarat directorul CAPC.

„Este un proiect care ne va afecta grav pe noi toţi. Este o lege coruptă sau potenţial coruptibilă. Noi optăm pentru faptul ca acest proiect de lege să nu fie examinat în regim de urgenţă sau prioritar, ci să fie examinat cu prudenţă şi minuţios, cu implicarea largă a societăţii, pentru a identifica soluţiile optime şi a exclude, fie a diminua la maxim potenţialele consecinţe social-economice neavenite pentru cetăţeni şi societate”, a adăugat expertul Viorel Pârvan.

În raportul CAPC se menţionează mai multe lacune ale proiectului de lege, precum: 

  • nota informativă nu conţine o argumentare suficientă a necesităţii şi oportunităţii normelor din proiect; 
  • la momentul depunerii proiectului de act legislativ spre dezbateri, erau lipsă expertizele juridice, anticorupţie, economice, financiare, ştiinţifice etc.;
  • nota informativă nu conţine o fundamentare economico-financiară, deşi aceasta era necesar, întrucât proiectul presupune cheltuieli financiare majore;
  • în proiect nu se menţionează nimic despre compatibilitatea prevederilor cu reglementările legislaţiei comunitare şi alte standarde internaţionale;
  • proiectul de lege nu a fost plasat spre informare publicului şi nici supus consultărilor publice cu cetăţenii şi alte părţi interesate;
  • nu a fost argumentat motivul stabilirii termenului de 25 de ani şi rata efectivă a dobânzii de 5 la sută.

Raportul integral al CAPC poate fi citit aici.