Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Arhitecţi cu experienţă propun soluţii…

Arhitecţi cu experienţă propun soluţii pentru problemele stringente ale mun. Chişinău

Recent, birourile de arhitectură “Ierconi Grup” SRL și “Triarh Grup” SRL, a căror membri sunt arhitecți cu experiență de peste 30 de ani în domeniu, au înaintat Primarului General al mun. Chișinău și Direcției Arhitectură, Urbanism și Relații Funciare o scrisoare în care au abordat cele mai stringente probleme ale mun. Chișinău, precum și soluții concrete și corespunzătore standardelor și practicilor europene care ar putea fi incluse în caietul de sarcini privind modificarea Planului Urbanistic General al mun. Chișinău.

Semnatarii  scrisorii, arhitecți, membri ai societății civile susțin că suntem în prezența unei critici constructive atunci când, odată cu problemele identificate, se aduc şi un șir de soluții concrete și viabile pentru  Chișinău. Astfel, în ceea ce privește domeniul  infrastructurii și transportului, pentru a evita “împestrițarea” trotuarelor, a fost propusă ideea de a se renunța la practica de a amenaja de către agenții economici, proprietarii terenurilor adiacente caselor individuale porțiunile de trotuar public la libera alegere a fiecăruia, ci de a elabora concepte unice pentru fiecare stradă, grupuri de străzi și realizarea acestora centralizat de către primărie, cu suportul agenților economici și persoanelor fizice.

Lucrările de reparație ale rețelelor subterane lasă urme pe străzile și trotuarele care, în unele cazuri, au fost recent reparate. Dat fiind faptul că, de cele mai multe ori, rețelele sunt trasate sub străzi și totuare, intervențiile pentru reparația rețelelor de apă, canalizare nu doar că lasă un aspect de străzi “cârpite”, dar implică și costuri mari. Trecerea treptată la tunelurile inginerești, în care să se poziționeze toate rețelele, iar pentru acestea să fie folosite materiale moderne și durabile ar fi o soluție eficientă în acest sens.

Întru fluidizarea ciruclației rutiere, a fost propusă lărgirea și prelungirea străzii Albișoara de-a lungul râului Bâc până la nodul de transport din capătul străzii Calea Ieșilor, excluderea din zona centrală a surselor de atracție a camioanelor de mare tonaj, a transportului de pasageri dar și a celui particular, destinat spre centre mari de comerț și depozitare angro, precum este Piața Centrală, autogara și unele întreprinderi mari și mici, cu orientarea spre scoaterea acestora în afara orașului sau în zone speciale; strămutarea Gării de Nord în zona magazinului Metro de pe traseul Chișinău – Orhei; interzicerea prin metode administrative a accesului transportului particular și crearea de alte condiții pentru deplasarea cetățenilor spre locul de activitate activă sau pasivă din zona istorică, cum ar fi: construirea sau amenajarea în apropierea zonei istorice sau sub arterele de transport existente a unor parcări publice, multietajate sau parcări subterane (V. Alecsandri, b-dul Gr. Vieru, PMAN). Totodată, arhitecții au optat și pentru revederea întregului sistem stradal în scopul adaptării parametrilor de acces pentru deplasarea persoanelor cu handicap, bicicliștilor, mamelor cu copii și cărucior.

În ceea ce privește protejarea patrimoniului,  grupul a optat pentru stabilirea teritoriului pentru amplasarea unui mega centru de afaceri  și eliberarea centrului istoric de această funcție, lăsând doar clădiri cu atribuții administrative (centru administrativ). În acest scop a fost recomandată zona dintre râul Bâc și str. Tudor Vladimirescu, zona Băcioi, cea din apropierea  aeroportului sau teritoriul nevalorificat din punct de vedere urbanistic al Academiei de Știinte din această zonă; renunțarea la trasarea (construirea) Bulevardului Cantemir ca fiind inutil pentru rezolvarea problemei transportului și dăunător din punct de vedere al protejării patrimoniului arhitectural, cultural, istoric, arheologic și urban, cu încălcarea legislației naționale și a tratatelor internaționale la care RM este parte.

De asemenea, pornind de la faptul că situația sanitaro-ecologică din municipiu devine tot mai alarmantă pentru locuitorii orașului, a fost identificată soluția înlocuirii treptate a platformelor de gunoi de tip deschis în platforme de tip închis (cu containerele la subsol și  guri de recepție la suprafață). În acest scop poate servi drept exemplu or. Cluj (România). Platformele de tip închis au următoarele avantaje: a) Nu poluează curțile cu deșeuri (hârtie, pachete de polietilenă, etc.) și înlătură mirosurile neplăcute; b) nu pot fi accesibile pentru maidanezi, boschetari și alte surse de răspândire a infecțiilor. Totodată,  s-a optat pentru reconstrucția și amenajarea albiei râului Bâc, transformarea teritoriului adiacent în zonă de agrement și pietonală cu promenade, sectoare navigabile.