Mai mulți bani pentru școli în 2015. Ce spun managerii de instituții

Guvernul a majorat cele două componente în baza cărora se face finanțarea instituțiilor de învățămînt – costul per elev și normativul pe școală, anunță Ministerul Educației. Astfel, suma alocată per elev a crescut în anul curent până la 8771 lei, cu 1842 de lei mai mult comparativ cu anul 2014. În același timp, mărimea normativului per instituție a crescut cu circa 30 de mii de lei, constituind 428982 de mii de lei.

Nelly Berezovschi, directoarea liceului “Mihai Viteazu” din capitală, spune că, până la urmă, totul depinde de managementul corect al instituției. Banii alocați niciodată nu vor fi suficienți, un program de dezvoltare bine gândit este ceea ce stă la baza unui bun management al instituțiilor. Este evident, în contextul creșterii prețurile, e firesc ca cele două componente de finanțare să fie majorate. Ne descurcăm”, spune managerul de liceu.

Șefa Direcţiei generale educaţie, tineret şi sport al Consiliului municipal Chişinău, Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb, susține că oricum banii aceștia sunt insuficienți pentru o bună dezvoltare a școlilor.

“În prim-plan se află cheltuielile de bază, cum ar salarii, căldură sau alimentarea copiilor. Atunci când însă vine vorba, spre exemplu, despre întreținerea corurilor, avem coruri foarte bune la licee, asemenea cheltuieli nu se prevăd în cele de bază. Noi suplimentăm, oricum, în dependență de posibilități”, a declarat șefa direcției pentru Moldova.ORG.

Din 2013, o nouă formulă de finanțare a școlilor

Începând cu ianuarie 2013, toate instituţiile de învăţământ general sunt finanțate după o nouă formulă care presupune că şcolile primesc resurse de la stat în funcţie de numărul de elevi. Formula prevede acoperirea cheltuielilor ce țin de administrarea instituției, precum și remunerarea cadrelor didactice și auxiliare, achitarea tuturor serviciilor, întreținerea instituțiilor și cheltuieli pentru dezvoltarea și îmbunătățirea bazei didactice și a celei tehnico-materiale a școlii.

Potrivit Ministerului Educației, noua metodologie de finanțare are drept scop echilibrarea cheltuielilor alocate pentru educație. Astfel, pentru un elev se alocă aceeași sumă de bani, indiferent de școala în care învață acesta. Totodată, formula își propune să asigure eficientizarea cheltuielilor publice și creșterea transparenței în finanțarea școlilor.

În prezent, banii sunt alocați direct instituțiilor de învățămînt și nu prin intermediul primăriilor, așa cum era anterior. În același timp, noua formulă de finanțare extinde autonomia şcolară, astfel încât administrațiile școlilor au posibilitatea să decidă asupra modului de utilizare a bugetului școlii, în funcție de necesități și priorități.

Peste 70 la sută din școli sunt la autogestiune

În ultimii doi ani, după trecerea la noua formulă de finanțare, tot mai multe instituții de învățământ general din țară au devenit gestionari ai propriilor bugete. Astfel, după cum comunică responsabili de la minister, la sfârșitul anului 2014 circa 72 % din școlile din țară (929 din 1283) activau în condiții de autogestiune. Celelalte școli sunt finanțate prin intermediul direcțiilor raionale/municipale de învățământ.

În unele raioane, toate instituțiile au trecut la autogestiune – Hâncești, Nisporeni, Ungheni, Cantemir, Căușeni, Edineț, Glodeni, Ialoveni, Ocnița, Rezina, Taraclia și UTA Găgăuzia, în timp ce în altele acest proces este la început de cale. Astfel, în municipiul Bălți și în raionul Briceni nu există nicio instituție în condiții de autogestiune financiară. În același timp, în municipiul Chișinău doar 23% dintre instituții își gestionează bugetul în mod independent.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.