De la Chișinău la New York în mai puțin de o oră

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Cum ar fi să pleci de la Chișinău şi să ajungi la New York în mai puţin de o oră? Avionul hipersonic ar putea transforma acest vis în realitate.

Pe 18 mai, câţiva cercetători şi designeri din SUA şi Australia au făcut un pas important în acest sens, aminteşte Travel Pulse.

Aceştia au mers în deşert, unde au lansat o rachetă care a depăşit viteza sunetului şi a intrat în teritoriul hipersonic, având în vedere că a zburat cu aproximativ 9.200 de km/h.

Testul a fost un succes, iar acest lucru a atras atenţia multora, mai ales că un motor similar celui folosit la rachetă ar putea fi integrat într-un avion supersonic.

Cu o astfel de viteză uimitoare, avionul supersonic ar putea ajunge din Australia în Marea Britanie în două ore, în timp ce zborurile transatlantice s-ar măsură în minute, nu în ore.

E posibil că avioanele comerciale să atingă astfel de viteze uimitoare?

Cert este că aeronavele hipersonice vor fi folosite mai întâi în scop militar, iar abia apoi se va ajunge şi la curse comerciale. De fapt, la cel mai recent test au participat reprezentanţi ai Ministerului Apărării din SUA şi Australia, căci o astfel de tehnologie ar fi extrem de folositoare pe câmpul de luptă.

O rachetă sau o dronă care atinge viteze uimitoare le-ar aduce un avantaj prin faptul că inamicul nu ar mai avea timp de reacţie. Unul dintre cercetătorii care au pus umărul la proiect a transmis că testul realizat pe 18 mai a reprezentat un pas uriaş înainte.

„Ne apropiem de realizarea primului zbor cu un avion hipersonic. E o tehnologie care ar putea schimba regulile jocului şi ar revoluţiona transportul aerian”, a spus Alex Zelinsky.

Adevărul crunt

Adevărul este că tehnologia reprezintă un motiv de entuziasm pentru industria miltara, dar companiile aeriene care fac bani din transportul de persoane nu sunt interesate de creşterea vitezei cu care merg avioanele lor.

De fapt, ele merg în direcţia opusă.

Avioane uşoare, care consumă puţin – acestea sunt principalele puncte de interes pentru operatorii aerieni. Însă pentru a realiza astfel de avioane, motoarele sunt micşorate şi nu sunt în stare să propulseze aparatele de zbor către viteze uimitoare.

În consecinţă, în prezent nu există interes pentru ca o călătorie transatlantică să se facă în doar câteva zeci de minute.

Problemele trebuie rezolvate una câte una

Prima problemă care trebuie rezolvată nu este cum vor reacţiona oamenii la călătoria cu astfel de viteze uimitoare, ci cum trebuie să realizezi o aeronava care să fie capabilă să reziste la uriaşă cantitate de căldură generată de zborul la peste 8.000 de km/h.

Iar tocmai acesta a fost unul din principalele motive pentru care testul cu rachetă a avut loc: pentru a se observa dacă fuzelajul se va deteriora sau nu în astfel de condiţii. Iar acest lucru nu s-a întâmplat.

Însă mai trebuie parcurse câteva etape până să se ajungă la zborul cu un adevărat avion hipersonic, care ar urmă să aibă loc în 2018.

Dezvoltarea fundamentelor acestei tehnologii

Chiar dacă totul va ieşi conform planului, asta nu înseamnă că vom vedea deja oamenii călătorind cu avioane hipersonice din 2019. Scopul adevărat al acestor teste este să convingă companiile şi guvernele să investească bani în astfel de proiecte.

În consecinţă, vom mai aştepta câteva decenii până când vom călători de la Chișinău la New York în mai puţin de o oră, în deplină siguranţă.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...