Experţii au constatat că procesul de identificare a priorităţilor de lucrări capitale în municipiul Chişinău nu este transparent, în condiţiile în care nu există un program bine stabilit care să identifice căile de comunicaţii prioritare pentru construcţie şi reconstrucţie capitală. Prin urmare, nu este clar în baza căror necesităţi s-a luat decizia de construcţie a traseului spre s. Humuleşti, o localitate cu puţin peste 200 locuitori, în timp ce există multe alte drumuri proaste în municipiu cu trafic foarte intens.

În procesul de desfăşurare a achiziţiei au fost depistate câteva abateri procedurale. Nu a fost publicat planul de achiziţii, iar sumele estimative pentru construcţia drumului spre s. Humuleşti din plan erau de trei ori mai mari decât în anunţul de intenţie publicat de autoritatea contractantă. De asemenea, nu a fost publicat şi anunţul de atribuire a contractului, ceea ce încalcă legislaţia în vigoare.

La etapa de atribuire a contractului pentru acest traseu, au fost depistate un set de nereguli, ce relevă despre o posibilă licitaţie cu înţelegere secretă. Astfel, din cele trei companii care au depus dosarul pentru licitaţie, două au fost descalificate - „Lincons” SRL şi SA „Edilitate”, iar compania rămasă în concurs - ICS „Utiltrans Construct”, a câştigat tenderul deşi a oferit cel mai mare preţ de ofertă şi nu a prezentat întreg setul de documente necesare.

Compania care a oferit cel mai mic preţ - ”Lincons” SRL, a fost eliminată din concurs pe motiv că nu a corespuns cerinţelor de calificare, şi anume privind lipsa unor contracte cu valoare similară sau mai mare în ultimii trei ani. Totuşi, Direcţia generală transport public căi de comunicaţii (DGTPCC), instituţia care a administrat licitaţia, trebuia să solicite de la companie informaţie despre efectuarea unor lucrări de o capacitate similară.

Un alt aspect important care indică o înţelegere secretă este faptul că oferta comercială a companiei câştigătoare, în valoare de 23.930.000 lei, coincide practic cu suma estimativă din planul de achiziţii pentru această lucrare - 23.930.000,21 lei, deci o diferenţă de doar 21 bani. „Din punct de vedere, statistic probabilitatea unei astfel de coincidenţe este extrem de mică”, a declarat Iurie Morcotîlo, unul din membrii echipei de monitorizare. „Însăşi reputaţia dubioasă a companiei care a câştigat licitaţia ridică multe semne de întrebare asupra corectitudinii procedurii respective. Şi anume, semnele de întrebare asupra reputaţiei ţin de cei doi fondatorii acestei companii, ambii fiind implicaţi în trecut în tranzacţii şi activităţi dubioase”, a conchis domnul Morcotîlo.

Ca alt factor de risc în achiziţia dată poate fi indicat şi ajustarea ulterioară a contractului de bază. Valoarea contractului respectiv a fost majorată prin două modificări până la suma de 29,3 milioane lei, sau cu 22% mai mult decât suma iniţială. De asemenea, perioada de construcţie a acestui drum a fost extins de la 9 luni la 2,5 ani, până la finele anului 2016.

Monitorizarea a fost efectuată în cadrul unui proiect finanţat de Policy Association for an Open Society (PASOS), din Republica Cehă. În următoarea perioadă, Centrul Analitic Independent Expert-Grup va publica regulat rezultatele monitorizării procesului de reparaţie construcţie a mai multor trasee din municipiul Chişinău, printre care Bd. Ştefan cel Mare, str. Alecu Russo, bd. Negruzzi şi altele.