Deşi nu-i confirmă autenticitatea, şefii de la SIS susţin într-un răspuns oficial că şefii AAC exercită abuz de putere prin promovarea intereselor private în aviaţia civilă, ceea ce ar contraveni intereselor statului.

Potrivit documentului ataşat la o sesizare de pe Harta Corupţiei, şeful AAC, Mircea Maleca, ar deţine cotă-parte în compania Fly One, care a început să opereze zboruri de la începutul acestei luni, printr-o persoană afiliată. Anticoruptie.md a scris anterior, în cadrul unei anchete, că firma, înregistrată în toamna anului trecut, o are printre fondatori pe Maria Cebotari, soţia actualului ministru al Justiţiei, Vladimir Cebotari, în timp ce sora acestuia, Mariana Tăbuică, ar fi noul director executiv. Potrivit datelor Camerei Înregistrării de Stat, Maria Cebotari deţine o cotă de participare de 40% (200.000 de lei), în timp ce românul Nicu-Adrian Berla, cunoscut peste Prut drept unul dintre acţionarii companiei Fly Level, specializată în cursuri de pilotaj şi formarea însoţitorilor de bord, a contribuit în afacere cu 20%.

Alte 40% din SRL le deţine Tudor Carabadjac, profesor de educaţie fizică şi fost director al gimnaziului din satul Orac, raionul Leova. Anume prin intermediul lui familia Maleca ar fi ajuns fondator afiliat al noii companii aeriene. Mai exact, fiica lui Tudor Carabadjac, Ina Maleca, este fosta soţie a directorului AAC, actualmente conferenţiar universitar la Facultatea Contabilitate şi Informatică Economică a Universităţii Cooperatist-Comerciale din Moldova. 

În 2011, tatăl ei a obţinut mandatul de consilier raional la Leova, pe listele Partidului Democrat din Moldova, iar potrivit declaraţiei de venit pentru anul 2014, pedagogul a câştigat 61.111 de lei din activitatea de director, are trei terenuri, o casă de locuit de 100 de metri pătraţi şi un automobil de model Dacia Sandero, fabricat în 2013 şi cumpărat în acelaşi an cu 147.000 de lei. Contactat anterior de Anticoruptie.md, bărbatul a tăiat-o scurt: "Nu-i de discuţie treaba asta, n-ar trebui să vă intereseze. La revedere."

Potrivit aceluiaşi document, intrat în posesia Anticoruptie.md, pe fonul unor datorii istorice ale Î.S. Air Moldova, Mircea Maleca ar intenţiona să sisteze prelungirea autorizaţiilor de exploatare a unora dintre cele mai profitabile rute aeriene ale operatorului: Bologna, Antalya, Milano, Veneţia şi Verona, care ar urma să fie cedate companiei Fly One. În cazul materializării acestor intenţii, Air Moldova (actualmente lider pe piaţa autohtonă a transporturilor aeriene) va avea pierderi financiare grave, valoarea de piaţă a acesteia riscând să fie redusă cu până la 60%, se mai arată în scrisoare. De altfel, unele dintre destinaţiile enunţate se numără deja printre cele 11 curse promise de Fly One la începutul lunii aprilie. Între timp, compania a anunţat deschiderea oficială, pe 30 aprilie, într-o postare pe pagina sa de Facebook: "Suntem gata! Bine aţi venit la bord cu Fly One!"

 

Asta chiar dacă site-ul oficial al operatorului încă nu a fost lansat, iar denumirea firmei lipseşte din lista operatorilor certificaţi de Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova, actualizată pe 30 martie. Amintim că Fly One enunţa în pliantele sale de lansare că deţine flota aeriană necesară - avioane moderne Airbus A320 cu o capacitate de 172 de locuri şi o navă de rezervă de tip Boeing 737-300 de 148 de locuri. Potrivit listei de preţuri pentru anul 2016 a producătorului Airbus, o navă de model A320 costă 98 de milioane de dolari. Am încercat să aflăm anterior dacă aeronavele sunt noi şi dacă au fost cumpărate sau arendate, reprezentanţii Fly One au refuzat însă să discute.

Abuz de putere din partea Autorităţii Aeronautice Civile

Serviciul de Informaţii şi Securitate nu a confirmat şi nici nu a infirmat autenticitatea documentului. "Există anumite rigori legale care nu ne permit să vă dăm un răspuns pe măsura aşteptărilor dumneavoastră. E vorba de multe aspecte, inclusiv ceea ce ţine de respectul vieţii private şi prezumţia nevinovăţiei", a spus directorul adjunct SIS Ruslan Munteanu, într-o intervenţie telefonică. În schimb, reprezentanţii instituţiei confirmă că conducerea Autorităţii Aeronautice Civile exercită abuz de putere prin promovarea intereselor private în aviaţia civilă, ceea ce ar contravine intereselor statului.

„Informaţiile noastre indică la subminarea potenţialului Întreprinderii de Stat Air Moldova, prin influenţă, în scopul favorizării intereselor private în domeniu, inclusiv prin utilizarea pârghiilor atribuite AAC la eliberarea/prelungirea autorizaţiilor", se arată într-un răspuns al SIS pentru portalul Anticoruptie.mdTotodată, cei de la Securitate afirmă că dispun de informaţii despre faptul că conducerea Autorităţii Aeronautice Civile ar fi intermediat tranzacţii cu semne dubioase între unele companii aeriene.


(Ina şi Mircea Maleca)

Directorul AAC, Mircea Maleca, neagă că ar fi manifestat vreodată un comportament abuziv faţă de compania Air Moldova. "Dimpotrivă, de cele mai multe ori certificatele şi permisiunile de zbor le sunt examinate prioritar şi le sunt eliberate în termenul stabilit de analiză, creând toate condiţiile favorabile ca operatorul aerian naţional să-şi desfăşoare activitatea fără abateri", a declarat oficialul pentru Anticoruptie.md. El a adăugat că nu are nicio legătură de rudenie cu fondatorul companiei Fly One Tudor Carabadjac. 

În acelaşi timp, Sergiu Bucătaru, viceministru al Transporturilor şi membru al Consiliului de administraţie al Air Moldova nu a vrut să comenteze informaţiile celor de la SIS. Potrivit lui, situaţia economică la operatorul de stat este din ce în ce mai bună. Totodată, oficialul recunoaşte că Fly One este un concurent al Air Moldova, "mai ales că intenţionează să opereze destinaţii comune", dar în viziunea lui, spiritul de competiţie nu are decât avantaje. "Apariţia încă a unei companii va avea un impact pozitiv pentru cetăţean, deoarece ne putem aştepta la diminuări de preţuri pentru a atrage clienţii de o parte sau de alta", conchide Sergiu Bucătaru. La rândul ei, Ina Maleca a negat faptul că tatăl său este afiliat al companiei Fly One SRL, spunând că ar fi vorba de bârfe.

Cu salariu de peste 62.000 de lei şi firme nedeclarate


(Mircea Maleca (centru) şi Vladimir Cebotari (dreapta), la un eveniment Air Moldova. Captură video: Prime.md)

Actualul director al Autorităţii Aeronautice Civile a fost şef al companiei Air Moldova în perioada iulie 2013 - august 2015, anterior ocupând postul de director financiar. În luna august anul trecut el şi-a dat demisia din funcţie, spunând că la mijloc ar fi vorba de motive personale. Mircea Maleca şi Vladimir Cebotari au fost colegi la Î.S. Air Moldova, unde în perioada 2006 - 2011 actualul ministru a exercitat funcţia de director al Departamentului juridic. Cebotari a fost şi şef al Autorităţii Aeronautice Civile din decembrie 2011 până în iunie 2013.

Maleca este cunoscut publicului ca unul dintre funcţionarii cei mai bine plătiţi de stat. În 2015,el a avut un venit de 747.948 lei din salariu, ceea ce ar însemna peste 62.000 de lei lunar. Funcţionarul mai deţine un automobil de marcă Audi, procurat în anul 2011 cu 635.250 de lei, şi un BMW procurat în 2013 cu 425.000 de lei, precum şi 600.000 de lei pe un cont bancar deschis în anul 2005.

Potrivit declaraţiei de venit, anul trecut Maleca şi-a vândut apartamentul de 58 de metri pătraţi din sectorul Buiucani, pe care îl deţinea împreună cu fosta soţie, tranzacţie de pe urma căreia a câştigat 300.000 de lei. El nu a trecut pe hârtie niciun alt imobil, clădire sau teren. Din 2010, familia Maleca mai avea un apartament de 96 de metri pătraţi, evaluat la peste jumătate de milion de lei, care în 2012 a trecut în proprietatea soţiei, în urma contractului de încetare a proprietăţii comune.

Actualul director al Autorităţii Aeronautice Civile a declarat că are o cotă-parte de 50% la o firmă din România, specializată în comerţ – Avella SRL. Totuşi, ca şi în 2014, acesta a uitat însă să-şi declare companiile pe care le-a fondat în Moldova şi despre care Anticoruptie.md a scris anterior. Astfel, datele de la Camera Înregistrării de Stat arată că Maleca este fondatorul a patru companii. Împreună cu Vladimir Ţopa şi cu Natalia Pivovarova acesta a înfiinţat, în 1997, SRL Fortissimo-Comerţ. Compania era specializată în activităţi de evidenţă contabilă. O altă firmă la care Maleca apare în calitate de cofondator este publicaţia periodică Независимая газета SRL, înfiinţată în 2001 alături de Alexandr Kazakov, Victor Staric şi Iuri Tiscenco, care este şi administratorul firmei.

De asemenea, Mircea Maleca este fondatorul şi administratorul Întreprinderii Individuale Mircea Maleca, pe care a înfiinţat-o în 2001 şi care este specializată în servicii de transport terestru. A patra companie la care Mircea Maleca apare în calitate de cofondator este SRL Breitman Grup, înfiinţată în 2014 alături de Marcel Tanas şi Vera Sîrbu. Firma are mai multe domenii de activitate, inclusiv comerţul cu produse alimentare. Aceasta este administrată de fratele directorului Autorităţii Aeronautice Civile, Eugeniu Maleca.

Investigaţie realizată de Anticoruptie.md