18:17:41 18.04.2024
Stiri

Clanul de la Aeroportul Mărculești

Social 09.04.2016 10:03 Vizualizări16911 Autor: Stela Mihailovici
Clanul de la Aeroportul Mărculești politik.md


FALIMENT? Veniturile aeroportului Ministerului Apărării au scăzut de trei ori în ultimii cinci ani din cauza unui management defectuos, acuză CNA

Aeroportul Internațional Mărculești a ajuns la un pas de insolvabilitate. Chiar dacă a primit statut de Zonă Economică Liberă și găzduiește mai multe companii ce desfășoară activități profitabile, aeroportul a înregistrat pierderi trei ani consecutiv.

„Vor să pună mâna pe aeroport”

Un raport al Centrului Național Anticorupție (CNA) a scos la iveală faptul că firmele rezidente sunt gestionate de rude apropiate foștilor conducători ai aeroportului, iar afacerile de „clan” ar fi prejudiciat bugetul instituției. Pe de altă parte, foștii manageri se arată convinși că ancheta CNA este o intimidare și creează condiții prielnice pentru cei care „vor să pună mâna pe aeroport”.

Zona Economică Liberă gestionată de Întreprinderea de Stat „Aeroportul Internațional Mărculești” a fost creată în 2009, prin decizia Guvernului condus de Zinaida Greceanîi. În prezent, aici activează nouă agenți economici, cinci dintre care au legături cu foștii conducători ai aeroportului. Companiile au luat în arendă zeci de hectare de teren și mii de metri pătrați de încăperi la cel mai mic preț stabilit de legislație, susțin ofițerii CNA care au făcut verificările.

Cuscri cu patru firme

Compania „AIM Handling”, specializată în transportul călători și mărfuri și depozitare, a fost fondată pe 11 mai 2009 de către Victor Mighic, cuscrul fostului director adjunct al Aeroportului Mărculești, Serghei Mațco. Peste patru luni de la fondare, aceasta a devenit rezidentă a aeroportului.

Firma a arendat peste cincihectare de teren, o clădire administrativă, depozite și hangare cu o suprafață totală de peste cinci mii de metri pătrați, plătind anual o taxă de aproape 279 de mii de lei, adică55 de lei pentru un metru pătrat de încăpere. Totodată, firma a fost contractată de aeroport pentru prestarea serviciilor de reparație și locațiune a tehnicii de aviație și servicii de salubrizare, care au fost plătite cu cinci milioane de lei.

O altă firmă, SRL „Aeroport Service”, fondată tot de Victor Mighic și condusă de nora ex-directorului adjunct al aeroportului, Ala Mațco, a prestat în anii 2014-2015 servicii de transport de peste jumătate de milion de lei. Întreprinderea individuală „L. Mighic”, creată de Ludmila Mighic, cuscra lui Serghei Mațco, a avut timp de cinci ani relații comerciale cu Aeroportul Mărculești, care a făcut procurări de cinci milioane de lei de la firmă.

De asemenea, „Compania aeriană AIM AIR”, creată de Mighic în 2006, a închiriat de la aeroport alte opt hectare de teren și 3 410 metri pătrați de încăperi cu o taxă anuală de arendă de42,3 lei pentru un metru pătrat.

„La contractarea cuantumului plăţii pentru arendă, factorii de decizie ai aeroportului au optat pentru nivelul minim al indicilor de calcul prevăzuţi de legislaţie, ceea ce a şi determinat ratarea de către întreprinderea de stat a unor avantaje economice maxime”, se spune în raportul CNA.

Recunoaște conflictul de interese

Fostul director adjunct al Aeroportului Mărculești, Serghei Mațco, care și-a pierdut funcția în decembrie 2015, recunoaște că a fost în conflict de interese, dar spune că nu cunoștea bine legislația pentru a-l declara la Comisia Națională de Integritate.

„Companiile familiei Mighic activează în aeroport de mult timp. Ala mi-a devenit noră abia în 2012. Nu sunt vinovat că s-au îndrăgostit copiii noștri și s-au căsătorit. Dacă știam, declaram conflictul. Eu am fost director adjunct responsabil de securitatea aeronautică și nu aveam nicio relație cu agenții economici rezidenți. CNA a verificat și a stabilit că acțiunile mele nu au adus prejudicii aeroportului. Nu am semnat niciun ordin care să o vizeze direct pe nora mea sau pe cuscru”, a declarat Mațco pentru Ziarul NAȚIONAL.

Omul de afaceri Victor Mighic crede că verificările inițiate de CNA au în spate un comanditar și dă asigurări că activitățile firmelor sale sunt absolut legale și aduc beneficii statului.

„Când am fost selectați ca rezidenți în aeroport, am participat la licitații. La concurs putea veni oricine. Dar care agenți economici ar vrea să activeze în satul Lunga, în afară de cei de pe loc? Taxa pentru arendă a fost stabilită legal la licitație și am semnat contract. Poftim, sunt gata să dau în subarendă spațiile, dacă cuiva i se pare că plătim puțin. În Chișinău firmele plătesc și 30 de lei pentru un metru pătrat de depozit”, susține businessmanul.

„Cineva a pus la cale toată gălăgia”, adaugă acesta. Firmele continuă să activeze în aeroport, pentru că au contracte stabilite pentru o anumită perioadă de timp. Dacă și-ar înceta activitatea, ar rămâne fără lucru circa o sută de persoane.

Feciorul directorului s-a retras din business

O altă firmă fondată de Victor Munteanu, nepotul fostului director al Aeroportului Mărculești, Sergiu Ciobanu, a luat în arendă patru hectare de teren şi o mie de metri pătrați de încăperi cu o taxă anuală de 66 de mii de lei. SRL „MSC-Basa Consnav”,specializată în reparații navale, construcția de bărci și fabricarea încăperilor de tip container, activează pe piață încă din 2003, dar a devenit rezidentă a zonei libere de la Mărculești în iunie 2009. Ca și alți agenți economici locali, a beneficiat de această oportunitate, fără a ține cont de legăturile de rudenie cu Sergiu Ciobanu.

Totodată, altă companie la care cofondator, până în 2012, a fost feciorul directorului aeroportului luase în arendă 29 de hectare de teren şi opt mii de metri pătrațide încăperi. Firma a mai arendat de la aeroport un autoturism și un camion pentru o plată anuală de o mie de lei fiecare. „Pe atunci încă nu exista Legea cu privire la conflictul de interese. Când a apărut, feciorul și-a vândut cota-parte din acea companie și s-a retras”, precizează Sergiu Ciobanu.

Se încearcă distrugerea aeroportului?

Fostul manager al Aeroportului Mărculești spune că pierderile financiare ale instituției au alte motive obiective și nu se trag de la activitatea rezidenților din zona liberă. În 2013, aeroportul a pierdut un proces de judecată cu „Moldasig” căreia i-a plătit o datorie de 11 milioane de lei. „De acolo se trag problemele. A fost un atac raider asupra aeroportului și, dacă nu le-a mers atunci să-l distrugă, se încearcă acum”, spune Ciobanu. În 2014, s-au finalizat operațiunile în Afganistan și 60 de elicoptere care s-au întors au stat fără lucru, aducând pierderi instituției.

Sergiu Ciobanu se întreabă de ce raportul CNA a fost făcut public anume acum, odată ce verificările au avut loc în septembrie 2015. „Eu activez la Mărculești de la fondarea aeroportului și am contribuit cum am putut la păstrarea și dezvoltarea lui. Cred că acesta a fost unul dintre motive pentru a mă îndepărta. Acum le trebuie să pună mâna pe aeroport”, punctează fostul director.

CNI a clasat cauza

Actualul administrator al Aeroportului Mărculești, Dan Untură, susține că în prezent se duc tratative cu agenții economici pentru a fi schimbate condițiile de locațiune: „Nu puteam rezilia contractele unilateral. Purtăm discuții pentru a majora taxele de arendă, dacă vrem ca aeroportul să aducă profit”.

Între timp, Comisia Națională de Integritate a finalizat verificările în cazul foștilor manageri ai aeroportului, Sergiu Ciobanu și Serghei Mațco. Comisia a stabilit că a fost încălcat regimul conflictelor de interese, dar cauza a fost clasată după ce „conflictul a fost soluționat”, a precizat Adela Griciuc, șefa Direcției control interese personale a CNI.

De ieri, dosar penal la CNA

Reprezentanții Centrului Național Anticorupție ne-au comunicat că un dosar penal a fost deschis chiar ieri, adică la o zi după ce ne-am interesat de caz, pe faptul abuzului în serviciu comis de către factorii de decizie ai Aeroportului Mărculeşti. Ofițerii investighează atât „angajarea rudelor cu încălcări”, cât și un alt aspect - „vânzarea a trei complexe de rachete antiaeriene” de către întreprindere.

Oamenii legii vor efectua expertize pentru a stabili prejudiciul cauzat statului și vor audia mai multe persoane. După acumularea probelor, se va decide asupra statutului procesual al foștilor conducători ai aeroportului vizați în dosar.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

08.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ne va apăra sau nu R...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md