07:08:45 19.04.2024
Stiri

Jucătorii ANONIMI de pe piața publicității stradale

Anticorupție 25.03.2016 13:10 Vizualizări2574 Autor: Mariana Rață
Jucătorii ANONIMI de pe piața publicității stradale


OPAC // Cele mai multe dintre panourile instalate anapoda în oraș își ascund proprietarii

Chișinăul este împânzit de panouri publicitare care nu au niciun semn de identificare. Aceste construcții au răsărit în ultimii ani printre panourile instalate cu ani în urmă, aglomerând și sluțind intersecțiile și cele mai populate străzi din oraș.

Deși billboard-urile anonime sunt contrare Regulamentului cu privire la publicitatea stradală, responsabilii din cadrul Primăriei Chișinău susțin că sunt neputincioși, chiar dacă îi deranjează construcțiile care își ascund stăpânii.

Potrivit datelor oferite de Primărie, mai multe dintre aceste panouri aparțin companiilor „AldoraArt” și „Media Lider”, despre care Ziarul NAȚIONAL a scris anterior că ar fi apropiate partenerilor de afaceri ai liderului PL, Mihai Ghimpu, și, respectiv, unui consilier municipal liberal, Mihail Ceban.

Anonimii au „acaparat” Viaductul

Pe porțiunea de drum de la Viaduct am numărat cel puțin șapte panouri publicitare de pe care lipsește plăcuța de identificare care, în mod normal, ar trebui să conțină date despre numele companiei care le-a instalat, numărul de telefon al acesteia și autorizația de activitate.

Toate aceste panouri sunt amplasate pe marginea drumului, deci nu vor fi afectate de demontările anunțate anterior de Primărie. Amintim că, potrivit unei dispoziții verbale a primarului Dorin Chirtoacă, în prima fază a războiului împotriva panourilor vor „cădea” construcțiile amplasate pe fâșiile de separare a benzilor și cele de pe cercuri și intersecții.

Astfel, așa cum se poate vedea din imaginile alăturate, de pe Viaduct vor fi „rase” tocmai panourile cu aspect estetic, instalate de companii cunoscute atunci când a fost reabilitată strada, iar panourile inestetice și anonime vor rămâne.



„Nu îi putem sancționa”

Alte patru panouri publicitare „fără identitate” acoperă scuarul Hotelului Național din centrul capitalei.

Amplasate pe un suport fragil, panourile se clatină în bătaia vântului.

„Știu despre ce panouri îmi vorbiți. Acolo sunt instalate două billboard-uri „AldoraArt”, două panouri „IT Micro” și un panou „Media Lider”, ne informează șeful Secției peisaj urban și reclamă din cadrul Direcției arhitectură, urbanism și relații funciare a Primăriei Chișinău, Gheorghe Tofan, precizând că direcția a atenționat de câteva ori companiile să instaleze plăcuțele de identificare, dar solicitările lor au fost ignorate.

„Nu-mi pot explica nici eu de ce aceste companii aleg să nu-și pună datele pe panouri. În mod normal, astfel sunt găsiți mai greu de clienți. Noi însă nu îi putem obliga, pentru că Regulamentul cu privire la publicitatea stradală nu prevede sancțiuni pentru nerespectarea normelor”, afirmă funcționarul, precizând că în viitorul apropiat toate aceste panouri vor fi demontate pentru că pe acea porțiune de drum urmează a fi efectuate lucrări de montare a noilor piloni electrici.

Precizăm că, potrivit datelor Camerei Înregistrării de Stat, „IT Micro” aparține lui Aureliu Popovici, tot el fondator și administrator al companiei „Edera Trio”, cea care a instalat mai multe gherete „Coffee Time” în Chișinău, printr-o dispoziție „cu titlu de excepție” semnată de primarul Dorin Chirtoacă. Potrivit „Ziarului de Gardă”, compania de fapt ar aparține fratelui primarului general, Lucian Chirtoacă.



Construcțiile inestetice rămân

În schimb, vor rămâne neclintite ledurile anonime „cocoțate” pe cercul de la Gară. În procesul de reabilitare a bd. Negruzzi, panourile publicitare de pe această stradă au fost scoase, iar potrivit unei dispoziții a primarului, singurele care nu vor fi demontate sunt ecranele LED. Cele de la Gară aparțin companiei „Pro fortes”, fondată de soțiile lui VeaceslavCeban și Iurie Aramă, partenerii lui Mihai Ghimpu în firma „Eurosim”.

„Nimic mai inestetic nu am văzut în oraș. Nu este clar în general pentru cine au fost instalate acele ecrane. La înălțimea la care au fost plasate, le poți vedea doar din avion. Nu văd niciun impact al lor, în schimb imaginea locului au știrbit-o cu siguranță”, afirmă arhitectul IurieAmbros, contactat de Ziarul NAȚIONAL.

Potrivit lui, primarul nu ar trebui să se grăbească să dea indicații generale de demontare a panourilor.

„Fiecare caz trebuie analizat în parte. În unele locuri, panourile sunt amplasate acceptabil, în altele însă este revoltător cum acoperă monumente istorice. Îmi amintesc de un panou uriaș cu bere amplasat pe clădirea Bernardazzi. Asta e inacceptabil”, spune arhitectul.

Cu musca pe căciulă?

Directorul adjunct al Asociației Agențiilor de Publicitate din R. Moldova (AAPM), Victoria Barbă, susține că printre membrii asociației nu este nicio companie care nu și-ar semna panourile publicitare.

„Nu pot să vă spun cui aparțin ele, dar dacă e să ne referim la cele de pe Viaduct, atunci marea majoritate a lor au fost instalate de „AldoraArt”. Nu există nicio logică în a nu instala plăcuțe de identificare pe panouri. Cum altfel să te găsească clienții? Dar, probabil, cei care și-au lăsat billboard-urile fără semne de identificare se simt cu musca pe căciulă, fie pentru că le-au amplasat incorect, fie că au alte motive să se ascundă”, ne spune Victoria Barbă, precizând că numărul de panouri anonime a început să crească după apariția scandalului de pe piața publicității stradale.

Cel mai probabil, astfel, unele companii încearcă să ascundă faptul că dețin un număr mai mare de panouri.

Contrar declarațiilor funcționarului de la Primărie, directorul adjunct al AAPM susține că autoritățile municipale au pârghii pentru a disciplina agențiile de publicitate care nu se conformează regulilor. „Ei ar putea să nu le mai prelungească autorizația, dacă nu pun plăcuțe de identificare”, sugerează Barbă.

„Este important să existe aceste plăcuțe. Vă imaginați dacă, din nefericire, cade un astfel de panou, cum identificăm rapid proprietarul?”, se întreabă ea.

„Așa a fost situația”

Gheorghe Tofan recunoaște că multe dintre panourile fără semne de identificare au fost instalate fără a fi respectate normele din Regulamentul cu privire la publicitatea stradală.

„Așa a fost situația. Noi doar executăm deciziile adoptate de superiori”, spune funcționarul. Potrivit lui, decizia unde să fie amplasate panourile o ia Direcția arhitectură, urbanism și relații funciare, prin semnătura arhitectului-șef sau a adjunctului acestuia.

Tonfan susține că, în viitorul apropiat, haosul de pe piața publicității stradale va fi soluționat pentru că, la comanda Primăriei Chișinău, „Chișinăuproiect” a elaborat un studiu de fezabilitate cu privire la amplasarea publicității stradale în oraș.

„Nu pot spune câte panouri vor rămâne,dar pot să vă asigur că multe dintre ele vor dispărea. De asemenea, vor exista restricții clare cu privire la amplasarea publicității stradale în centrul istoric al orașului”, ne-a mai informat Tofan.

Contactat de Ziarul NAȚIONAL, reprezentantul „AldoraArt”, Dumitru (nu a vrut să ne spună și numele – n.r.), a refuzat să discute cu noi, precizând că nu îl interesează ce scrie presa despre ei.

La numărul de telefonal „Media Lider” nu a răspuns nimeni timp de mai multe zile.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

08.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ne va apăra sau nu R...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md