12:38:25 18.04.2024
Stiri

Producătorul din Moldova care vinde marfa în REȚELELE „Auchan” și „Carrefour”. Au ajuns și în SUA

Advertising 02.02.2015 19:28 Vizualizări7772 Autor: Ziarul National
Producătorul din Moldova care vinde marfa în REȚELELE „Auchan” și „Carrefour”. Au ajuns și în SUA

CREȘTERE // În 2014, liderul producătorilor de sucuri și conserve din R. Moldova s-a reorientat către alte piețe și a mărit volumul vânzărilor cu 10%, în ciuda embargourilor rusești și micșorării cererii pe piața ucraineană

În anul 2014, AO „Orhei-Vit” și-a majorat capacitatea de producție, a primit un ajutor financiar consistent de la o companie publică europeană, și-a mărit volumul de vânzări. În 2015, Fabrica de conserve din Orhei împlinește o vârstă onorabilă: 70 de ani. Despre realizările companiei și planurile de viitor aflăm de la directorul general al AO „Orhei-Vit”, Boris Efimov.

Dle director general, anul acesta plin de provocări a forțat fermierii și procesatorii să-și pună speranțele în Occident. Cum a depășit aceste greutăți AO „Orhei-Vit”?

Aria de vânzări a companiei noastre a fost întotdeauna destul de variată. În fiecare din cele 25 de țări în care exportăm, cota de piață nu este mare. Managerii de vânzări sunt în permanență în căutări de noi piețe și de mărire a cotelor existente pe piețe. Anual apar noi regiuni în arealul de vânzări ale companiei. În 2014, a apărut o gamă largă de produse ale companiei noastre în cele mai mari rețele comerciale din Estonia. În România, produsele noastre se vând în marile rețele de magazine – „Auchan” și „Carrefour”. Începând cu anul trecut, se vând produsele „Orhei-Vit” în rețeaua de magazine pentru emigranții, vorbitori de limba rusă, în Israel. S-a mărit volumul de expedieri în SUA. Anul trecut am început să producem alimente pentru copii sub marca unuia dintre cei mai mari producători de alimente pentru copii din Ucraina. Iar cel mai mare succes al managerilor pentru export al întreprinderii noastre cred că este faptul că au început primele exporturi cu partenerii chinezi.

Potrivit cercetărilor, în R. Moldova crește consumul de sucuri. Ce schimbări ați sesizat pe piața moldovenească, care sunt preferințele consumatorilor locali?

Consumul de sucuri în R. Moldova crește pe măsura creșterii veniturilor populației, dar și a creșterii popularității sportului și a modului de viață sănătos. Cetățenii noștri tot mai des beau suc la micul dejun. Stilul de viață occidental treptat se înrădăcinează și în familiile moldovenilor. Din sortimentele de sucuri și nectar, în 2014, au crescut vânzările la două tipuri – cel de rodii și de portocale. Pentru producerea sucului de portocale am început să lucrăm recent cu furnizorii și procesatorii de fructe brazilieni. Pe segmentul sucului de portocale pe piața locală i-am strâmtorat serios pe concurenții noștri din Ucraina. Sucul de rodii pe drept cuvânt se consideră un izvor important de minerale și elemente necesare organismului, din care cauză vânzările lui cresc anual. Producătorii indieni, pe parcursul mai multor ani, ne furnizează materie primă de înaltă calitate. Acest lucru este foarte important pentru calitatea gustului impecabil.

În 2015, planificăm să revedem aspectul ambalajului majorității brandurilor. În special, sucurile și nectarele „VITA” și „Naturalis” le veți vedea într-un aspect înnoit în cel mai apropiat timp pe rafturile magazinelor din Chișinău. Ne așteptăm la creșterea cotei pe piața autohtonă a brandurilor companiei noastre.

S-a mărit volumul materiei prime achiziționate de la furnizorii locali? Cum au evoluat relațiile cu fermierii autohtoni?

Anul trecut am mărit volumul fructelor și legumelor recoltate cu 28%, atingând cifra de 28 mii de tone. Lista produselor agricole achiziționate de către compania „Orhei-Vit” este foarte variată în industria de prelucrare: caise, piersici, mere, gutui, pere, prune, struguri, vișine, cireșe, zmeură, căpșune, coacăză neagră, măceșe, nuci, tomate, bostănei, castraveți, bostani, morcovi, mazăre verde, condimente ș.a.
Consolidăm relațiile atât cu fermierii din raionul Orhei, cât și cu cei din Căușeni.

Ani la rând furnizăm fermierilor din regiune material săditor pentru creșterea mazării verzi, a castraveților și tomatelor. Le furnizăm și tehnică agricolă.

Peste 500 de gospodării de fermieri furnizează fructe și legume fabricilor companiei noastre. Având în vedere cantitatea de prelucrare, roada din anul acesta și productivitatea muncii, „Orhei-Vit” a oferit de lucru la 50 000 de angajați din domeniul agriculturii, contribuind prin aceasta la dezvoltarea satului moldovenesc. Este ilustrativ și faptul că pentru anul 2014 au fost încheiate de două ori mai multe contracte decât în anul 2013. Nu doar despre contracte este vorba, ci și despre volumele achiziționate. Noi, la rândul nostru, ne îndeplinim obligațiunile asumate. Am intrat în 2015 fără nicio datorie față de furnizorii de fructe și legume.

Dacă să vorbim la general despre partenerii noștri, furnizori ai AO „Orhei-Vit” sunt 1 200 de agenți economici. Exprimat în termeni financiari – doar în 2014, compania a achitat 365 mln. de lei furnizorilor de materie primă, echipament și servicii.

Anul trecut întreprinderea dvs. a dublat capacitatea de producție a filialei din Orhei. Ce inovații ați mai introdus?

Au fost puse în funcțiune noi capacități de producere a sucului concentrat de mere, vișini și struguri la Fabrica din Orhei – cel mai important eveniment din industria noastră. Linia folosește aburul care este produs în noua cazangerie italiană. Pe post de combustibil pentru producerea aburului sunt folosite rămășițele de mere după prelucrarea acestora și semințele de piersici, prune, vișine, cireșe și caise. Să realizăm aceste proiecte ne-au ajutat experți din Germania și Italia. Specialiștii noștri au însușit noi tehnologii pentru producerea piureurilor concentrate de calitate pentru producătorii industriali din Austria, Germania, Cehia și Ucraina. Am rezolvat multiple probleme energetice pentru a crește eficiența producției.

Investițiile în dezvoltarea producției sunt resurse mari. Ați reușit să atrageți suplimentar investitori?

Am reușit să primim 3 mln. de euro în calitate de investiții directe de la o companie publică europeană. Acesta este un proiect foarte complicat de realizat, deoarece acordarea acestui credit cere din partea companiei noastre transparență, audit calitativ, gestionarea eficientă a riscurilor, un nivel ridicat al vânzărilor și încrederea creditorilor. Pentru acordarea acestui credit a fost nevoie de trei luni de muncă încordată a echipei noastre de economiști și finanțiști. Este foarte importantă capacitatea de a atrage nu numai resurse creditare tradiționale, deoarece acordarea creditelor cu dobândă mică pe o perioadă îndelungată este foarte dificilă în R. Moldova.

Federația Națională a Sindicatelor din R. Moldova a propus să fie redus TVA până la 5% la toate produsele alimentare. Asociația producătorilor de conserve a susținut această idee. În opinia dvs., cât este de importantă introducerea acestei măsuri?

Este o inițiativă foarte bună. Producția va fi mai accesibilă consumatorului, având în vedere salariile mici ale cetățenilor și economiile care le fac cetățenii de rând.

Este logic că TVA de 8% este folosit pentru producția agricolă și zahăr, ar trebui aplicate simetric tuturor ramurilor care prelucrează fructele și legumele. Ca urmare a introducerii acestei inițiative, prețul produselor alimentare s-ar putea reduce cu 12-15%.

„Orhei-Vit” este asociată adesea doar cu or. Orhei, mulți consumatori nici nu cunosc faptul că filiala din or. Căușeni este tot în componența „Orhei-Vit”. Cum se dezvoltă filiala dvs. de la sud?

S-au efectuat un șir întreg de lucrări pentru restabilirea fabricii după perioada de inactivitate din anii ‘90. Treptat mărim capacitățile de producție. Au fost înnoite practic toate liniile de fabricare. S-au mărit eficiența și productivitatea. Este important pentru noi faptul că filiala din or. Căușeni a fost certificată anul trecut conform standardelor internaționale ale managementului în domeniul siguranței produselor alimentare ISO 22000.

Și totuși, ne puteți descrie cum a influențat asupra activității întreprinderii dvs. pierderea pieței rusești? A reușit întreprinderea să mențină ritmul de creștere a producției?

Pierderea pieței ruse este sensibilă pentru orice întreprindere de la noi. Sigur că am deviat de la vânzările planificate și de la volumele producției finite. Cu toate acestea, am procesat un volum record de produse agricole, am mărit volumul vânzărilor cu 10%. Însă, termenii de realizare a producției pe care n-am putut-o reorienta de pe piața rusă s-au mărit. Dacă Guvernul va putea acorda întreprinderilor împrumuturi în condiții avantajoase, vom putea intra în noul sezon planificând creșterea producției.

Dar, dacă nu vom primi resurse financiare din partea Guvernului, ar putea urma un declin în creșterea achiziției producției de la fermieri.

Cu ce noutăți va veni „Orhei-Vit” în anul jubiliar?

Un volum enorm de muncă a specialiștilor noștri este direcționat către lansarea de noi produse, extinderea gamei, pentru actualizarea designului ambalajului. Cel mai important este că întreprinderea noastră va sărbători jubileul de 70 de ani!

Fabrica de conserve din or. Orhei a fost fondată încă în aprilie 1945. Vom povesti neapărat consumatorilor istoria întreprinderii noastre. De asemenea, am pregătit o serie de activități în care vor putea participa cei mai activi admiratori ai producției „Orhei-Vit”.

Vă mulțumim.


Stiri relevante

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

08.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ne va apăra sau nu R...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md