Într-un apel făcut public astăzi, 12 ONG-uri, printre care Institutul de Politici Publice, Transparency International Moldova şi Asociaţia pentru Democraţie Participativă ADEPT consideră că declaraţia de ieri a preşedintelui Parlamentului despre eşuarea tentativei de investire a Guvernului ca urmare a lipsei cvorumului este una nefondată şi solicită legislativului să se convoace repetat într-o şedinţă specială pentru a dezbate programul prezentat de Ion Sturza.

Totodată, instituţiile îi cer preşedintelui Nicolae Timofti să nu demareze consultări pentru desemnarea unui alt candidat, până când Parlamentul nu va adopta o hotărâre privind acordarea unui vot de neîncredere Cabinetului Sturza. Printre semnatarii documentului se mai numără, Asociaţia pentru Guvernare Eficientă şi Responsabilă, Promo-LEX, Centrul de Investigaţii Jurnalistice, Consiliul ONG-urilor, Asociaţia IDIS Viitorul, Centrul de Resurse Juridice din Moldova, Fundaţia Est-Europeană, Soros-Moldova şi Centrul Naţional de Mediu.

Parlamentul nu a reacţionat deocamdată la apelul societăţii civile, iar preşedinţia declară că a luat act de acest mesaj. 

Apelul integral al celor 12 ONG-uri:

Organizaţiile semnatare consideră că declaraţia de ieri a Preşedintelui Parlamentului despre eşuarea tentativei de investire a Guvernului ca urmare a lipsei cvorumului este una nefondată şi solicită Parlamentului să se convoace repetat într-o şedinţă specială pentru a se pronunţa asupra programului de activitate şi listei Guvernului propus de Ion Sturza, candidatul desemnat la funcţia de Prim-ministru.
 
La 21 decembrie 2015 Preşedintele a desemnat candidatul la funcţia de Prim-ministru. La 4 ianuarie 2016, urma să aibă loc şedinţa Parlamentului pentru a dezbate programul de activitate al Guvernului pentru 2016-2018 şi învestirea noului Guvern. Şedinţa Parlamentului nu a avut loc din lipsă de cvorum, la ea fiind prezenţi doar 47 din cei 101 deputaţi. La 4 ianuarie 2016, în Parlament, Preşedintele Parlamentului a declarat că, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, lipsa cvorumului reprezintă o tentativă eşuată de învestire a Guvernului, iar Preşedintele Republicii Moldova urmează să iniţieze consultări pentru desemnarea unui nou candidat la funcţia de Prim-ministru.
 
Lipsa deputaţilor de la şedinţa Parlamentului nu reprezintă o respingere a programului de activitate al Guvernului şi un vot de neîncredere Guvernului. Conform art. 98 alin.(3) din Constituţie, „programul de activitate şi lista Guvernului se dezbat în şedinţa Parlamentului. Acesta acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.” Potrivit art. 101 alin. (1) din Regulamentul Parlamentului, deputaţii sunt obligaţi să asiste la lucrările Parlamentului şi să se înscrie în lista de prezenţă.
 
Din art. 98 alin. (3) din Constituţie rezultă clar că votul poate fi exprimat doar după dezbaterea programului de activitate şi a listei Guvernului în şedinţa Parlamentului. Dezbaterea programului de activitate şi a listei Guvernului nu poate avea loc decât în şedinţă deliberativă. Mai mult, Parlamentul poate să se expună cu privire la învestirea Guvernului doar prin hotărâre, care, în caz de neexprimare a încrederii, urmează a fi transmisă Preşedintelui pentru demararea procesului de desemnare a unui nou Prim-ministru. Potrivit hotărârii Curţii Constituţionale nr. 45, din 18 decembrie 2000, lipsa cvorumului în Parlament atrage nevalabilitatea şedinţei Parlamentului şi, în consecinţă, imposibilitatea adoptării unei astfel de hotărâri. Mai mult, art. 85 alin. (2) şi art. 95 alin. (2) din Constituţie menţionează în mod expres „votul” de încredere al Parlamentului pentru învestirea Guvernului. Votarea poate fi exprimată doar în prezenţa cvorumului. În mod similar, în cazul lipsei cvorumului, proiectele de legi nu se consideră respinse, ci votarea lor se amână pentru o altă dată. Considerăm că Parlamentul urmează să se convoace din nou şi să se pronunţe prin vot dacă acordă sau nu încredere programului de activitate şi listei Guvernului.
 
Art. 98 alin. (2) din Constituţie prevede termenul de 15 zile pentru solicitarea votului de încredere de către Prim-ministrul desemnat. Din textul acestei norme rezultă clar că acest termen este instituit pentru Prim-ministrul desemnat în vederea solicitării votului de încredere al Parlamentului. Însăşi votul de încredere poate avea loc ulterior. Legislaţia nu stabileşte un termen în acest sens. 
 
Având în vedere cele menţionate, organizaţiile semnatare cheamă:
a) Parlamentul - să se convoace în şedinţa specială pentru a se expune prin vot asupra Programului de activitate şi a listei Guvernului Sturza;
b) Preşedintele - să demareze consultările pentru desemnarea unui alt candidat la funcţia de Prim-ministru doar după primirea hotărârii Parlamentului de neacordare a votului de încredere Programului de activitate şi a listei Guvernului Sturza”.