Decizia vine ca reacţie la accidente aeriene recente, precum cel al zborului MH370 al Malaysia Airlines în 2014, a cărui epavă nu a fost găsită nici acum, sau al zborului Air France AF447 Rio-Paris în 2009, căzut în Oceanul Atlantic.

Aceste măsuri, care vor fi puse în aplicare treptat, vor viza toţi transportatorii aerieni din Uniunea Europeană care exploatează avioane de transport de peste 27 de tone şi cu mai mult de 19 locuri pentru pasageri, precum şi aeronave de transport de marfă de peste 45,5 tone.

„În caz de accident deasupra unei întinderi de apă, ele vor permite localizarea rapidă a epavei şi recuperarea fără întârziere a datelor conţinute de cutiile negre”, a explicat Comisia Europeană într-un comunicat.

Este prevăzut ca firmele care exploatează avioane să creeze „un sistem de urmărire a aeronavelor” şi ca avioanele noi să fie „echipate cu mijloace automate fiabile pentru localizarea cu precizie a amplasării locului unde s-a încheiat un zbor în urma unui accident în cursul căruia avionul este grav avariat”.

Tehnologia de înregistrare la bord „va fi îmbunătăţită, iar capacitatea dispozitivului de înregistrare a conversaţiilor din cabina de pilotare va creşte de la două la 25 de ore”, conform noilor reguli.

Cutiile negre „vor fi echipate cu dispozitive de reperare care emit un semnal pe o perioadă mai mare, pentru a facilita localizarea lor”, mai prevăd regulile adoptate.

În noiembrie a fost încheiat un acord mondial pentru a urmări zborurile civile prin satelit, în cadrul Conferinţei Mondiale a Radiocomunicaţiilor la Geneva. Înţelegerea viza atribuirea frecvenţelor radioelectrice pentru a urmări zboruri la scară mondială pentru aviaţia civilă.