Să reţinem doar câteva detalii.

Codul audiovizualului din 2006, de pe timpul guvernării comuniste, prevedea, ca din 2010, televiziunile să emită în proporţie de 80 la sută în limba de stat. După aproape zece ani, Ţuţu şi camarazii scade procentajul respectiv până la 20 la sută, adică doar cinci ore de emisie zilnic!

În anul 2001, presat de instituţiile internaţionale, preşedintele Voronin propune parlamentului decriminalizarea legislaţiei vizând mass-media, lucru acceptat imediat. După 12 ani de normalitate – din acest punct de vedere – ucenicul şi succesorul lui Voronin, Plahotniuc, propune introducerea calomniei ca pedeapsă penală pentru jurnalişti. Să nu uităm că o astfel de iniţiativă a vociferat un alt amic de oligarhie, Mihail Poalelungă, preşedinte al Curţi Supreme de Justiţie, care, presat de CEDO, unde a fost judecător, a renunţat la proasta sa intenţie de răzbunare pe mijloacele de informare în masă.

Despre celelalte abuzuri şi tertipuri oligarhice, menite să adoarmă vigilenţa cetăţenilor creduli, aflăm din Sesizarea de mai jos a Asociaţiei pentru Dezvoltarea Culturii şi Protecţiei Drepturilor de Autor şi Conexe APOLLO, adresată instituţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova.

Către: Delegaţia Uniunii Europene
Consiliul Europei
Misiunea OSCE în Moldova
Ambasada SUA
Ambasada Germaniei
Freedom House
Asociaţia Presei Independente
CJI
Consiliul de Presă
APEL
În atenţia:
Parlamentului R. Moldova,
Preşedinţiei R. Moldova,
Guvernului R. Moldova,
Consiliului Coordonator al Audiovizualului

SESIZARE

Asociaţia pentru Dezvoltarea Culturii şi Protecţiei Drepturilor de Autor şi Conexe APOLLO, exercitând activitatea de supraveghere şi monitorizare a respectării legislaţiei în domeniul audiovizualului, a intrat în posesia Proiectului de lege cu privire la modificarea şi completarea unor acte legislative, semnat de deputaţi PD şi PLDM, printre care Constantin Ţuţu şi Valeriu Streleţ, înregistrat la secretariatul Parlamentului pe 31 martie 2015 cu numărul 107.
Analizând cu atenţie Proiectul de lege în general, dar şi fiecare propunere în parte, considerăm că asistăm la o tentativă deosebit de gravă de suprimare a libertăţii de exprimare, fiind îndreptat împotriva radiodifuzorilor independenţi, având scopul de a sprijini media angajată de esenţă oligarhică. Noile împuterniciri acordate CCA şi instanţelor de judecată au scopul de a sista în mod arbitrar emisia oricărui radiodifuzor, chiar dacă acesta nu a comis nicio abatere de la textul legii.

În speţă, articolul 6 (prim) este unul extrem de nociv pentru libertatea de exprimare, introduce cenzura şi autocenzura, atentează flagrant la integritatea meseriei de jurnalist, protejează politicienii, demnitarii şi funcţionarii corupţi, descurajează critica şi dezvăluirile presei libere.
Iată câteva mostre staliniste incluse în articolul respectiv:
“Programele audiovizuale în care sunt aduse acuzaţii unor persoane privind comportamente şi fapte ilegale, trebuie argumentate şi susţinute cu dovezi pertinente sau să se indice, cel puţin, probele care le susţin, iar persoanele vizate au dreptul să intervină cu propriul punct de vedere prin exercitarea dreptului la replică. Moderatorii programelor audiovizuale
sunt obligaţi să solicite dreptul la replică a persoanei vizate.
Încălcarea dreptului la replică atrage răspunderea radiodifuzorului, în conformitate legislaţia în vigoare.
(3) Moderatorii programelor audiovizuale sunt obligaţi să solicite invitaţilor săi probarea afirmaţiilor acuzatoare, iar în lipsa probelor, moderatorii vor informa imediat în cadrul acelui program/emisiune despre faptul că afirmaţiile acuzatoare nu sunt probate. Încălcarea prezentului alineat, inclusiv prin încurajarea prezentării unor acuzaţii neprobate sau omisiunea informării despre lipsa probelor la argumentele acuzatoare expuse, atrage răspunderea radiodifuzorului.”
Toate aceste înăspriri a legislaţiei sunt făcute la adăpostul unei iniţiative propagandistice şi de lustruire a propriei imagini de către oligarhul Vladimir Plahotniuc, despre care presa pe care o controlează a declarat că stă în spatele acestui act ruşinos şi antidemocratic.
Modificările propuse la articolul 9 vizând interzicerea “radiodifuzorilor şi distribuitorilor de servicii transmisia şi retransmisia posturilor de televiziune şi radio care conţin programe sau emisiuni informative, informative-analitice şi politice care nu sunt produse în statele membre ale Uniunii Europene precum şi în statele care au ratificat Convenţia Europeană privind televiziunea transfrontalieră”, nu este altceva decât o himeră pentru creduli. În realitate,
aceste modificări reprezintă o tentativă de punere în legalitate a televiziunilor propagandistice ale regimului Putin. Mai mult, acest lucru nu-l afectează pe Plahotniuc ca beneficiar final al postului de televiziune PRIME, deoarece canalul TV pe care-l retransmite în R. Moldova, Pervîi Kanal, a fost înregistrat în Uniunea Europeană, şi acum poate emite nestingherit în Republica Moldova (inclusiv emisiuni informative-analitice, politice şi de alt ordin), fără a fi afectat de normele propuse spre adoptare de Ţuţu şi Streleţ.
Astfel, ne punem fireasca şi logica întrebare – Ce se va întâmpla cu televiziunile din Rusia, retransmise în ţara noastră, dacă aceasta va ratifica Convenţia semnată în 2006?
Ce se va întâmpla dacă şi celelalte TV ruseşti de propagandă guvernamentală se vor înregistra în ţările semnatare? Se va întâmpla un singur lucru – legiferarea acestora pe teritoriul Republicii Moldova!
De asemenea, nu putem admite ca în anul 2015 să avem doar 5 ore de emisie în limba de stat, ceea ce constituie circa 20 la sută din volumul total de emisie, de vreme ce Codul audiovizualului din 2006 obliga radiodifuzorii să emită, din 2010, cu un procentaj de 80 la sută în limba română.
În articolul 41 al Codului, autorii au introdus un nou alineat care prevede:
h) “supravegherea respectării drepturilor de autor şi drepturilor conexe de către
radiodifuzor”, normă stipulată şi de articolul 19 în vigoare, de Hotărârea Curţii Supreme de Justiţie din 2012, neexecutată nici la ora actuală de către CCA!
Spre regret, nu s-a intervenit corespunzător la art. 38 sancţiuni, pentru a stabili cuantumul pedepsei pentru această infracţiune gravă, pirateria!
Considerăm că propunerea din articolul 43 care prevede 2 mandate de membru CCA este inoportună şi neavenită, deoarece conform intenţiei politicienilor, membrii de partid angajaţi la CCA ar urma să-şi conserve activitatea servilă şi obedientă.
De asemenea, alineatul 6 nou-introdus conferă posibilitatea membrilor CCA de a-şi continua activitatea după expirarea mandatului până la alegerea unui alt membru, ceea ce distonează cu spiritul şi buchea Codului în vigoare. Propunerea respectivă, însă, demonstrează că guvernanţii recunosc ilegalitatea activităţii membrilor CCA Pocaznoi, Vasilachi şi Tabunşcic, a căror mandate au expirat anul trecut.
În aceste condiţii, suntem nevoiţi să tragem un semnal de alarmă şi în privinţa tentativei de modificare a Legii nr 64 “Cu privire la libertatea de exprimare”, prin completarea articolului trei al Legii cu alineatul patru, care, în esenţă, prevede practic, divulgarea surselor jurnalistice!
Pe această cale, ne adresăm partenerilor de dezvoltare ai Republicii Moldova să intervină prompt pe lângă autorităţile Republicii Moldova, care au deturnat cursul european al ţării şi acum încearcă cu disperare să pună căluş presei libere şi independente. De asemenea, cerem ca Proiectul respectiv de lege să fie dezbătut public de către societatea civilă, mass-media şi organizaţiile nonguvernamentale de specialitate şi expertizate obligatoriu de către Consiliul Europei.
Cu respect,

Vasile Năstase,
Preşedintele Asociaţiei APOLLO

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.