Eșec în discuțiile Chișinău-Tiraspol în privința crizei gazelor

29 Ian. 2025, 22:23
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Ian. 2025, 22:23 // Actual //  Ursu Victor

Biroul Politici de Reintegrare a anunțat că, pe 29 ianuarie, a avut loc o ședință tehnică în format de videoconferință. La discuții au participat experți din sectorul electroenergetic de pe ambele maluri ale Nistrului, reprezentanți ai Delegației Uniunii Europene la Chișinău, ai Comisiei Europene și ai oficiilor reprezentanților politici implicați în procesul de reglementare transnistreană.

În cadrul ședinței, Chișinăul a propus Tiraspolului soluții fiabile pentru depășirea crizei energetice, în contextul sprijinului oferit de Uniunea Europeană. Au fost discutate mecanisme alternative pentru furnizarea resurselor energetice în regiunea transnistreană, însă implementarea acestora depinde de furnizarea unor date tehnice și statistice detaliate din partea Tiraspolului, inclusiv consumul de energie electrică și gaz, dezagregate pe categorii.

Chișinăul a subliniat că prioritatea în alocarea gazului achiziționat prin sprijinul Uniunii Europene trebuie să fie satisfacerea necesităților consumatorilor casnici, a spitalelor, școlilor și altor instituții sociale din regiune.

Procesul de consultare pe aspecte tehnice va continua la nivelul specialiștilor din întreprinderile electroenergetice, pentru a identifica soluții care să sprijine populația din stânga Nistrului în contextul actualei crize energetice.

 

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!