Moldova riscă să se transforme într-o țară de pensionari! Aproape fiecare a cincea persoană are 65 de ani sau mai mult

30 Ian. 2025, 12:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
30 Ian. 2025, 12:41 // Actual //  Ursu Victor

Conform datelor preliminare ale Recensământului Populației și Locuințelor (RPL) din 2024, procesul de îmbătrânire a populației Republicii Moldova a avansat semnificativ în ultimii 10 ani. Ponderea persoanelor de 65 de ani și peste a ajuns la 18,2% din totalul populației, în creștere considerabilă față de 11,3% înregistrat în 2014. Astfel, populația vârstnică, care numără acum 437,2 mii de persoane dintr-un număr total de 2,4 milioane de lei.

Această tendință subliniază un fenomen de îmbătrânire accelerată, care pune presiune pe sistemul de protecție socială și pe diverse sectoare ale economiei, necesitând politici publice adaptate nevoilor unei populații tot mai vârstnice.

De asemenea, analiza structurii pe grupe de vârstă evidențiază o scădere a ponderii populației tinere. Ponderea copiilor cu vârsta între 0 și 14 ani a crescut cu doar 1,2 puncte procentuale, însă cea a tinerilor între 15 și 24 de ani și a adulților între 25 și 64 de ani a scăzut semnificativ, cu 4,1 puncte procentuale față de 2014. Acest declin al populației active și tinere pune în evidență un dezechilibru dinamic între grupele de vârstă și o posibila scădere a forței de muncă.

Un alt aspect relevant este distribuția pe sexe și pe mediu de rezidență a populației vârstnice. Din totalul celor 65 de ani și peste, 61,9% sunt femei, iar 58,2% provin din mediul rural, ceea ce indică o concentrarea mai mare a acestora în zonele de la sate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!