Fuziune surpriză! Aeroportul Chișinău înghite Mărculești-ul, transformându-l în hub cargo

28 Ian. 2025, 13:38
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Ian. 2025, 13:38 // Actual //  Ursu Victor

Aeroportul Internațional Mărculești va fuziona cu cel de la Chișinău, urmând să fie transformat într-un hub cargo strategic pentru nordul Republicii Moldova, a anunțat ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea.

Potrivit ministrului, proiectul prevede investiții totale de 4,1 milioane de euro, destinate reabilitării pistei, modernizării terminalului și creării unor facilități dedicate atât pasagerilor, cât și transportatorilor cargo. Deși Bolea nu a oferit un termen exact pentru finalizarea proiectului, acesta a declarat că schimbările vor avea loc „în cel mai scurt timp”.

Aeroportul Internațional Mărculești, fondat în 2004 pe baza unei foste unități militare, se întinde pe o suprafață de 265 de hectare. Pe lângă funcția de aeroport, acesta include și o Zonă Economică Liberă. În 2018, administrația aeroportului a fost transferată de la Ministerul Apărării către Ministerul Economiei și Infrastructurii.

„Transformarea Aeroportului Mărculești într-un hub cargo este văzută ca o mișcare strategică pentru dezvoltarea infrastructurii logistice a Republicii Moldova, consolidând poziția țării ca punct de tranzit în regiune”, a puncatat Bolea.

Despre modernizarea Aeroportului Mărculești se vorbește de ani buni. Și predecesoul lui Vladimir Bolea, Andrei Spînu declara că aerportul urma să fie transformat în unul de pasageri, însă ulerior a abandonat ideea în favoarea dezvoltării Aeroportului Chișinău.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Apr. 2025, 14:34
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
24 Apr. 2025, 14:34 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Tensiunile comerciale dintre Statele Unite și China escaladează din nou, de această dată cu impact direct asupra gigantului american Boeing. China a început să returneze avioanele comandate anterior, în semn de protest față de tarifele vamale impuse de administrația Trump. Două aeronave au fost deja retrimise către Boeing, iar o a treia urmează, a confirmat directorul general al companiei, Kelly Ortberg, notează BBC.

Este vorba de avioane de tip Boeing 737 MAX 8, destinate companiilor aeriene chineze, care au fost deja livrate dar nu au mai fost recepționate oficial. În total, China ar fi trebuit să primească 50 de astfel de aeronave în 2025, însă clienții chinezi au notificat producătorul că nu le vor mai prelua.

Conflictul comercial s-a acutizat după ce SUA a impus tarife de până la 145% pentru importurile din China, iar Beijingul a răspuns cu taxe de 125% pentru produsele americane. În ciuda declarațiilor optimiste ale președintelui Trump, care a sugerat că tarifele vor „scădea semnificativ, dar nu la zero”, consecințele sunt deja vizibile pentru cel mai mare exportator american.

Ortberg a declarat pentru CNBC că Boeing analizează posibilitatea de a redirecționa 41 dintre avioanele deja fabricate către alți clienți, întrucât cererea rămâne ridicată la nivel global. Alte 9 aeronave sunt încă în faza de planificare și ar putea fi redistribuite dacă Beijingul nu le va mai accepta.

„Nu vom continua să producem avioane pentru clienți care nu le vor primi”, a punctat CEO-ul Boeing, adăugând că în fiecare zi există contacte directe cu membri ai administrației Trump, inclusiv cu președintele în persoană, în încercarea de a găsi o soluție diplomatică.

Într-o convorbire cu investitorii, Ortberg a subliniat că lanțul de aprovizionare Boeing este, de asemenea, afectat de tarifele aplicate în Japonia și Italia, unde s-au introdus taxe universale de 10%. Directorul financiar al companiei, Brian West, a declarat că politica de liber schimb este „esențială pentru Boeing” și că vor continua colaborarea cu furnizorii pentru a menține producția.

După un an 2024 marcat de crize și de o grevă majoră a peste 30.000 de muncitori americani, Boeing a raportat pierderi mai mici în primul trimestru din 2025, ca urmare a creșterii livrărilor. Compania intenționează să crească ritmul de producție al modelului 737 MAX la 38 de unități pe lună până la sfârșitul anului.

Între timp, secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, a declarat în fața FMI că există „o oportunitate semnificativă” pentru un acord comercial major între SUA și China, cu condiția ca Beijingul să fie dispus să reducă dependența economică de exporturile manufacturiere.