Transnistria, un paradis energetic pe banii Moldovei? Avertismentul Ambasadorului UE

26 Ian. 2025, 16:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
26 Ian. 2025, 16:52 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „7 zile”, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, Jānis Mažeiks, a abordat problema tarifelor extrem de mici pentru resursele energetice în regiunea transnistreană. Potrivit acestuia, situația actuală, în care atât consumatorii casnici, cât și cei comerciali plătesc sume nesemnificative pentru energie, este nesustenabilă și generează vulnerabilități.

„În prezent, regiunea nu este pregătită, deoarece acolo se plătește un preț foarte mic pentru resursele energetice. Este clar că o astfel de situație nu poate continua la nesfârșit. Aceasta ridică multiple întrebări, inclusiv legate de concurență, deoarece întreprinderile de pe malul stâng al Nistrului beneficiază de un avantaj competitiv semnificativ comparativ cu cele de pe malul drept, datorită acestor tarife reduse”, a declarat Mažeiks.

De asemenea, diplomatul a menționat că anumite ajustări au fost deja făcute în ceea ce privește creșterea tarifelor la energie, însă problema rămâne una complexă și necesită atenție atât din partea autorităților de pe malul drept, cât și a celor de pe malul stâng al Nistrului.

Ambasadorul a subliniat importanța unui dialog constant pentru a reduce vulnerabilitățile din regiune și a promova o concurență echitabilă între agenții economici de pe ambele maluri.

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!