Revoluția puiului în deșert: Cum Arabia Saudită schimbă barilii pe pulpe de pui

24 Ian. 2025, 16:38
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Ian. 2025, 16:38 // Actual //  Ursu Victor

Într-o țară unde temperaturile estivale depășesc frecvent 50 de grade Celsius, Arabia Saudită înregistrează un ritm impresionant de creștere a producției de carne de pasăre, de aproximativ 6% anual. Regatul, cunoscut pentru rezervele sale masive de petrol, desfășoară un experiment ambițios de creare a unui sistem alimentar autosuficient, parte din strategia națională „Vision 2030”.

Un exemplu notabil este fabrica companiei Tanmiah Food, situată în regiunea Shakra, la vest de Riyadh, care procesează zilnic aproximativ 150.000 de păsări pentru lanțuri de restaurante precum McDonald’s, Popeyes și Subway. În ultimii zece ani, producția de carne de pasăre a Arabiei Saudite aproape s-a dublat, datorită unei strategii naționale ce urmărește reducerea dependenței de importuri, care reprezintă în prezent 80% din alimentele consumate, notează Bloomberg.

Până în 2030, guvernul saudit intenționează să aloce cel puțin 17 miliarde de riali (4,5 miliarde USD) pentru dezvoltarea industriei avicole. Pe lângă carne de pasăre, regatul își extinde producția de fructe, legume și pește și creează rezerve strategice de alimente pentru a face față eventualelor crize. Arabia Saudită colaborează cu companii internaționale, precum BRF SA din Brazilia sau MHP SE din Ucraina, și administrează terenuri agricole în SUA și Singapore.

În prezent, mortalitatea păsărilor în fermele saudite a scăzut la 4%, un procent semnificativ mai mic față de 20%, cât era acum un deceniu. În cele cinci fabrici ale Tanmiah, sunt procesate zilnic peste 550.000 de păsări, de 12 ori mai mult decât în 2013. Totuși, costurile rămân ridicate din cauza importurilor de furaje, vaccinuri și echipamente, dar și a necesității de a răci constant spațiile de creștere.

Creșterea producției locale ar putea reduce importurile din țări precum Brazilia și Ucraina, dar ar putea duce la o cerere mai mare de soia, porumb și alte culturi utilizate ca furaje. În același timp, Tanmiah și Tyson Foods lucrează la dezvoltarea unui brand internațional de produse și a unei rețele de restaurante pentru consumatori din întreaga regiune.

Deși Arabia Saudită aspiră la independență alimentară, provocările rămân considerabile. Costurile mari și deficitul bugetar, cauzat de scăderea prețului petrolului, complică atingerea acestui obiectiv. Cu toate acestea, compania Tanmiah estimează o creștere a veniturilor cu 60% până în 2026, susținută de investiții în noi facilități și proiecte de extindere.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!