Flenchea aruncă zarurile: Chișinăul vrea revenirea la status quo-ul gazului gratuit în Transnistria

23 Ian. 2025, 15:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Ian. 2025, 15:40 // Actual //  Ursu Victor

Ceea ce am putut sesiza din declarația premierului Dorin Recean este revenirea la status quo, ca Gazprom să găsească orice modalitate pentru reluarea gazelor gratuite în regiunea stângă a Nistrului, pentru că noi, cei din dreapta Nistrului, vrem energie mai ieftină,” a declarat Flenchea, subliniind complexitatea și ambiguitatea situației actuale, a comentat într-un interviu acordat postului Europa Liberă, fostul vicepremier pentru Reintegrare, Alexandru Flenchea,

Potrivit lui, nu există angajamente contractuale clare ale Gazprom față de regiunea stângă a Nistrului, ci doar obligații între Moldovagaz și Gazprom pentru aprovizionarea cu gaze a întregii Republici Moldova. Cu toate acestea, de la reducerea livrărilor de gaze în mai 2022, Chișinăul a fost forțat să caute soluții pe piața liberă.

„Așteptările noastre față de Gazprom nu sunt conectate la realitate. Rusia nu ar fi trebuit să atace Ucraina, dar nici nu putem avea pretenții ca Gazprom să-și onoreze obligațiile contractuale în condițiile actuale. Tot ce s-a făcut a fost să se mizeze pe bunul simț al Gazpromului pentru continuarea livrărilor de gaze în Transnistria,” a explicat fostul vicepremier.

Până la sfârșitul anului 2024, Republica Moldova cumpăra energie electrică de la Cuciurgan la un preț de 66 de dolari per MWh, însă achizițiile au fost stopate urmare a suspendării livrărilor de metan în stânga Nistrului. Chișinăul s-a reorientat pe piața din România unde prețul curentului este în medie de două ori mai mare față de cel de la Cuciurgan.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!