India spune stop petrolului rusesc: Băncile blochează tranzacțiile

22 Ian. 2025, 06:59
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Ian. 2025, 06:59 // Actual //  Ursu Victor

Companiile petroliere rusești se confruntă cu o nouă lovitură pe piața din India, al doilea cel mai mare importator de petrol rusesc după China. Conform EnergyIntel, băncile indiene au început să blocheze plățile pentru petrolul rusesc în urma noilor sancțiuni impuse de Statele Unite. Sancțiunile, care au intrat în vigoare pe 10 ianuarie, vizează peste 180 de tancuri petroliere din „flota umbră,” companiile „Gazprom Neft” și „Surgutneftegaz,” precum și mai mulți lideri ai sectorului petrolier rusesc.

Băncile de stat precum State Bank of India și Punjab National Bank au adoptat o abordare mai precaută, în timp ce băncile private au o poziție mai flexibilă. Între timp, rafinăriile indiene, care acoperă o treime din importurile de petrol cu resurse rusești, caută alternative. Potrivit Reuters, acestea au început să încheie contracte pentru petrol cu furnizori din Oman, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită și Africa de Vest.

În 2024, Rusia a exportat aproximativ 1,7 milioane de barili de petrol pe zi în India, ceea ce reprezintă aproape jumătate din livrările maritime de petrol rusesc. Sancțiunile afectează direct 20% din exporturile rusești către India și interzic accesul în porturile indiene al tancurilor aflate pe lista de sancțiuni după 12 martie, când expiră perioada de tranziție stabilită de Trezoreria SUA.

Potrivit S&P Global Commodity Insights, restricțiile ar putea reduce exporturile petroliere rusești cu până la 800.000 de barili pe zi, adică o treime din livrările maritime și aproximativ o șeptime din totalul exporturilor, estimate la 5 milioane de barili zilnic de Agenția Internațională pentru Energie.

Această pierdere ar putea afecta semnificativ balanța comercială și veniturile valutare ale Rusiei, agravând presiunile economice deja existente din cauza sancțiunilor occidentale.

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!