Petrolul rusesc, oprit de sancțiuni! Portul Kozmino, sufocat de tancuri petroliere

21 Ian. 2025, 05:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Ian. 2025, 05:31 // Actual //  Ursu Victor

Un număr semnificativ de tancuri petroliere s-au acumulat în portul Kozmino, cel mai mare hub de export al petrolului brut din Orientul Îndepărtat al Rusiei, din cauza sancțiunilor impuse de SUA pe 10 ianuarie. Unele nave nu pot prelua încărcături, iar altele au fost chemate urgent pentru a înlocui tancurile aflate pe lista sancțiunilor, relatează Bloomberg.

De obicei, doar câteva nave așteaptă încărcătura în acest port. În prezent, nouă tancuri petroliere sunt blocate în Kozmino, conform datelor furnizate de comercianți și expeditori, iar alte 11 fie se apropie de port, fie l-au părăsit recent.

Sancțiunile americane anterioare au lovit puternic flota rusă, determinând zeci de nave să înceteze transportul petrolului rusesc. Dacă aceste sancțiuni recente, care vizează în principal flotele din Pacific și Arctica ale Rusiei, vor avea același efect, Moscova ar putea întâmpina dificultăți în găsirea unui număr suficient de nave pentru a-și susține exporturile, avertizează comercianții și reprezentanții companiilor de transport.

Blocajul din Kozmino ar putea încetini procesul de încărcare și export al petrolului din Orientul Îndepărtat, ceea ce ar duce la o scădere a livrărilor de tip ESPO și Sokol, destinate în principal Chinei și, într-o măsură mai mică, Indiei. Înainte de sancțiuni, portul Kozmino exporta aproximativ 1 milion de barili pe zi.

Creșterea tarifelor de transport pe ruta către China, care s-au triplat în primele zile de la impunerea sancțiunilor, reflectă lipsa de capacitate a flotei și încercările comercianților de a găsi soluții alternative. Printre noile nave care operează în Kozmino se numără tancul „Sai Baba”, care anterior transporta petrol din porturile din vestul Rusiei.

În săptămâna care s-a încheiat pe 12 ianuarie, doar șase tancuri petroliere au fost încărcate în Kozmino, comparativ cu opt în fiecare dintre cele două săptămâni anterioare. Portul Kozmino este al doilea cel mai activ port de export al Rusiei, după portul baltic Primorsk.

„Transneft” planificase o creștere cu 8% a volumului de exporturi prin Kozmino în 2025, conform declarațiilor făcute în decembrie de președintele consiliului său de administrație, Nikolai Tokarev. Totuși, sancțiunile ar putea afecta serios aceste obiective.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!