60% din electricitatea Moldovei vine din import: Energocom dezvăluie datele din ianuarie

20 Ian. 2025, 13:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
20 Ian. 2025, 13:04 // Actual //  Ursu Victor

În perioada 1-20 ianuarie 2025, SA Energocom a achiziționat un volum total de 280 mii MWh de energie electrică, la un preț mediu ponderat de aproximativ 126,75 euro/MWh.

Cantitatea totală și costurile aferente includ energia cumpărată de pe piața internă, în calitate de furnizor central, în baza Dispoziției nr. 1 CSE din 27 decembrie 2024, dar și energia importată prin contracte bilaterale sau achiziționată de pe bursa română OPCOM.

Conform datelor furnizate, aproximativ 30% din necesarul de energie electrică a fost produs local, de centralele de termoficare urbane din Chișinău și Bălți. Importurile au reprezentat 60% din total, în timp ce parcurile eoliene, fotovoltaice și centralele pe biogaz au contribuit cu puțin peste 10%.

Este de menționat că prețul de vânzare al energiei electrice, aprobat de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, este de aproximativ 145 euro/MWh. Această diferență între prețul de achiziție și cel de vânzare asigură acoperirea costurilor de operare și alte cheltuieli asociate distribuției.

Această dinamică reflectă eforturile SA Energocom de a asigura un mix energetic echilibrat și de a gestiona costurile pentru a garanta livrarea fiabilă a energiei electrice către consumatori.

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!