Fără garanții ferme, achizițiile de curent de la Cuciurgan sunt un risc prea mare și scump – Recean

17 Ian. 2025, 09:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
17 Ian. 2025, 09:35 // Actual //  Ursu Victor

Premierul Dorin Recean a declarat, în cadrul emisiunii „În Profunzime” de la ProTV, că viitoarele achiziții de energie electrică de la Centrala de la Cuciurgan depind de garanțiile privind stabilitatea livrărilor de gaze naturale către regiunea transnistreană. Premierul a subliniat că lipsa acestor garanții generează costuri ridicate pentru cetățenii Republicii Moldova.

„Reluarea livrărilor de gaze naturale în stânga Nistrului, indiferent de volum, nu înseamnă că ele nu pot fi stopate peste o lună, două sau trei, sau chiar la intervale mai scurte. Această incertitudine ne costă mai mult”, a explicat Recean.

Premierul a subliniat importanța finalizării proiectului strategic de construcție a liniei electrice Vulcănești-Chișinău, care va spori securitatea energetică a țării și va contribui la reducerea costurilor pentru populație.

„Este crucial să finalizăm această linie electrică pentru a asigura securitatea livrărilor și, ulterior, un cost optim pentru cetățeni. Fără garanții ferme, care oricum sunt improbabile, este dificil să justificăm continuarea achizițiilor de la Cuciurgan”, a adăugat Recean.

De la 1 ianurie, Republica Moldova nu mai cumpără energie de la Cuciurgan în urma sistării livărilor de gaze în stânga Nistrului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!