Băncile domină, cămătarii nu dispar. Unde merg moldovenii după împrumuturi?

17 Ian. 2025, 11:09
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
17 Ian. 2025, 11:09 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță a anunțat că, în octombrie 2024, datoria totală a populației Republicii Moldova a trecut pentru prima dată pragul de 50 de miliarde lei, iar în prezent aceasta depășește 52 de miliarde lei. În comparație cu anul 2023, moldovenii au contractat împrumuturi suplimentare de peste 10 miliarde lei, ceea ce indică o creștere semnificativă a utilizării creditelor.

Băncile comerciale sunt sursa principală, cu peste 33 de miliarde lei împrumutate. Dobânzile mai mici și ofertele atractive au convins majoritatea să aleagă această opțiune.

O altă sursă de unde se creditează moldovenii sunt companiile de microfinanțare. Datorii de 10 miliarde lei, atrase de rapiditatea și accesibilitatea serviciilor, în ciuda dobânzilor mai mari.

Rudele și prietenii – moldovenii au împrumutat 5,5 miliarde lei de la apropiați, confirmând importanța relațiilor personale ca sursă de finanțare.
Cămătarii:Aproximativ 1,5 miliarde lei provin din această practică, deși dobânzile extrem de mari rămân un risc major.

Asociațiile de economii și împrumuturi – active în mediul rural, au oferit împrumuturi în valoare de 1 miliard lei.

Leasingul – moldovenii au apelat la leasing pentru mașini și alte bunuri, acumulând datorii de aproximativ 1 miliard lei.

Ioniță spune că gradul de îndatorare al moldovenilor este de 14,5% din PIB, cea mai mare valoare din istoria țării. Totuși, este sub media regiunii (15-20% din PIB) și de 4 ori mai mic decât media Uniunii Europene.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!