Transnistria va primi gaze din piața spot europeană, finanțate de Rusia

16 Ian. 2025, 10:13
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
16 Ian. 2025, 10:13 // Actual //  Ursu Victor

Potrivit unor surse citate de publicația „Kommersant”, se discută un mecanism prin care, în perioada ianuarie-aprilie, gazul pentru regiunea transnistreană va fi achiziționat de pe piața spot europeană. Costurile acestor achiziții urmează să fie acoperite din bugetul Federației Ruse. Volumul preconizat al achizițiilor este de până la 3 milioane de metri cubi pe zi.

Această cantitate ar fi suficientă pentru a acoperi consumul intern al regiunii transnistrene, însă nu și pentru a permite exportul de energie electrică către malul drept al Nistrului.

Sursele „Kommersant” mai susțin că livrările către compania transnistreană „Tiraspoltransgaz” ar putea fi efectuate nu de către „Moldovagaz”, care deține monopolul asupra furnizării gazelor naturale în Republica Moldova, ci de către compania „Natural Gaz D.C.”.

Această informație a fost confirmată și pentru publicația NewsMaker de către Arcadie Vicol, coproprietarul „Natural Gaz D.C.”. Potrivit lui, compania a semnat un contract-cadru cu „Tiraspoltransgaz” pentru furnizarea unui volum zilnic de 2-3 milioane de metri cubi de gaz.

Liderul separtist, Vadim Karsnoselski a declarat ieri că în urma discuțiilor de la Minsiterul Energiei de la Moscova, în perioada următoare, vor fi reluate livrările de gaz în regiune stângă a Nistrului sub formă de ajutor umanitar.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!