Petrolul rusesc „înecat” de sancțiuni! Export de aur negru, în sumă de 3,5 miliarde de dolari, paralizat

15 Ian. 2025, 15:49
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
15 Ian. 2025, 15:49 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Sancțiunile impuse de Statele Unite pe 10 ianuarie împotriva sectorului petrolier rusesc au dus la blocarea a aproximativ 10% din flota maritimă utilizată pentru transportul petrolului rusesc, afectând exporturi în valoare de peste 3,5 miliarde de dolari.

Agenția Internațională pentru Energie (AIE) a declarat în raportul său lunar că noile sancțiuni ar putea perturba semnificativ livrările de petrol ale Rusiei. Potrivit datelor colectate de Reuters privind mișcarea navelor, cel puțin 65 de tancuri petroliere transportând petrol rusesc au rămas în derivă până luni, în urma anunțului făcut de Departamentul Trezoreriei SUA vineri.

Conform Bloomberg, cinci dintre aceste tancuri, cu o încărcătură totală de aproximativ 4 milioane de barili, s-au oprit în largul provinciei Shandong din China, o zonă cunoscută pentru numeroasele rafinării independente care achiziționează petroluri din Estul Îndepărtat, precum ESPO și Sokol. Alte șapte nave au ancorat în largul Singapore, iar zeci de nave au rămas în apropierea coastelor Rusiei, în Marea Baltică și în Estul Îndepărtat.

În total, cantitatea de petrol blocată pe mare echivalează cu aproximativ 2,5 săptămâni de exporturi rusești. Deși SUA au oferit un termen de două luni pentru finalizarea livrărilor deja inițiate, mulți cumpărători evită să accepte încărcăturile, temându-se de consecințele sancțiunilor.

Potrivit Bloomberg, între 6 și 12 ianuarie, 27 de tancuri petroliere au încărcat 21,1 milioane de barili de petrol brut din porturile rusești, comparativ cu 21,2 milioane de barili încărcați săptămâna anterioară. În decembrie, exportul mediu zilnic a fost de aproape 3 milioane de barili. Cele 65 de tancuri blocate ar fi putut transporta aproximativ 53 de milioane de barili în cele 2,5 săptămâni de la impunerea sancțiunilor.

Estimările Centrului pentru Cercetare în Energie și Aer Curat arată că în decembrie petrolul brut exportat a generat venituri de aproape 6 miliarde de dolari. Între 6 și 12 ianuarie, valoarea exporturilor maritime a fost de 1,45 miliarde de dolari, iar petrolul blocat pe tancurile petroliere este estimat la 3,3-3,6 miliarde de dolari.

Flota „de umbră” folosită pentru a evita sancțiunile este compusă din aproape 670 de nave, conform Lloyd’s List Intelligence. Aproximativ 10% din această flotă a fost afectată de noile sancțiuni. În plus, SUA au adăugat 183 de nave pe lista de sancțiuni, pe lângă cele 180 deja restricționate.

Operatorii chinezi încearcă să găsească soluții pentru a gestiona problema, iar India a anunțat că va permite descărcarea în porturile sale a petrolului transportat de navele sancționate, dacă acestea au fost închiriate înainte de 10 ianuarie, până pe 12 martie.

Cea mai mare companie de transport maritim din Rusia, Sovcomflot, a recunoscut că sancțiunile au creat „dificultăți operaționale suplimentare”, dar a negat implicarea în flota de umbră. SUA au impus sancțiuni asupra a 69 de nave aparținând Sovcomflot, dintre care 54 sunt tancuri petroliere.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!