Disperare totală la Gazprom! Își sacrifică angajații pentru a supraviețui, după pierderile uriașe de anul trecut

13 Ian. 2025, 13:49
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
13 Ian. 2025, 13:49 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

După ce a pierdut piața europeană a gazului și a înregistrat pierderi de sute de miliarde de ruble, „Gazprom” pregătește concedieri masive în rândul angajaților din aparatul central. Potrivit portalului din Sankt Petersburg 47news, compania ia în considerare reducerea a aproximativ 1.600 de angajați de la sediul central. Un document oficial, semnat de Elena Ilyukhina, vicepreședintele consiliului de administrație al „Gazprom”, a fost trimis către șeful companiei, Alexey Miller. În acest document, Ilyukhina subliniază „provocările cu care se confruntă grupul „Gazprom” și „nevoia de optimizare a costurilor la toate nivelurile proceselor de management și producție”.

Ilyukhina menționează că „Gazprom” cheltuie anual 50 de miliarde de ruble doar pentru salariile angajaților din sediul central, iar numărul acestora ar putea fi redus de la 4.100 la 2.500 de persoane. Potrivit lui Sergey Kupriyanov, șeful departamentului de politică informațională al „Gazprom”, autenticitatea documentului a fost confirmată. Compania intenționează să aleagă persoanele care vor fi concediate până pe 15 februarie 2025.

„Gazprom” a pierdut aproximativ două treimi din exporturile de gaze, după ce a întrerupt livrările către majoritatea țărilor europene în încercarea de a obține concesii în problema Ucrainei. În 2023, livrările către piețele internaționale ale „Gazprom” au atins cel mai scăzut nivel din 1985, doar 69 de miliarde de metri cubi, iar exporturile către Europa au scăzut la 28 de miliarde de metri cubi, echivalente cu nivelurile din a doua jumătate a anilor 1970.

În 2024, transportul gazului către Europa a crescut ușor, ajungând la 32 de miliarde de metri cubi, dar rămâne de aproximativ 5,5 ori mai mic față de nivelurile de dinainte de război (180 miliarde de metri cubi în 2018-2019). Speranțele Kremlinului ca China să crească achizițiile de gaz până la 100 de miliarde de metri cubi pe an s-au dovedit a fi zadarnice. Președintele chinez Xi Jinping nu a semnat un contract pentru construirea conductei „Puterea Siberiei-2”, iar conducta „Puterea Siberiei-1”, activată la sfârșitul anului 2019, a compensat doar o pătrime din livrările anterioare ale „Gazprom” către Uniunea Europeană, chiar și după atingerea capacității sale maxime de 38 de miliarde de metri cubi pe an.

În urma pierderilor masive din 2023, „Gazprom” a raportat pentru prima dată în 25 de ani pierderi nete, conform standardelor internaționale de raportare (IFRS), de 629 miliarde de ruble. În 2024, compania a revenit pe profit cu 989 miliarde de ruble între ianuarie și septembrie, dar afacerea sa de gaz rămâne profund deficitară. În prima jumătate a anului 2024, pierderile au atins 480,6 miliarde de ruble, conform rapoartelor financiare ale companiei.

Începerea opririi tranzitului de gaze prin Ucraina din 1 ianuarie 2025 va afecta „Gazprom” cu aproximativ 6 miliarde de dolari în venituri anuali. Analistul BCS, Ronald Smith, estimează că această oprire va reduce semnificativ fluxul de gaze care circulă pe vechiul traseu al Ucrainei, care a fost primul canal de export de gaz din fosta URSS către Europa, transportând aproximativ 12-15 miliarde de metri cubi pe an. Principalele piețe de consum ale acestui traseu au fost Slovacia, Austria și Cehia, dar și Ucraina, care primea gaz reîntors din Uniunea Europeană.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!