Energia de urgență mai scumpă devine salvarea Republicii Moldova în fața limitelor impuse de interconexiunea cu România

13 Ian. 2025, 15:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
13 Ian. 2025, 15:16 // Actual //  Ursu Victor

Pentru data de 14 ianuarie, consumul de energie electrică pe malul drept al râului Nistru este prognozat să fie similar cu cel din 13 ianuarie. Totuși, din cauza limitei de capacitate a interconexiunii cu România, cumulată atât pe Piața pentru ziua următoare, cât și pe Piața intrazilnică, nu a fost posibilă rezervarea integrală a capacității necesare, anunță Energocom

Astfel, în intervalul orar 16:00-19:00, Republica Moldova va apela la energie de urgență pentru a acoperi cererea. În acest context, Energocom îndeamnă cetățenii să reducă consumul de energie electrică, în special în orele de vârf, pentru a diminua presiunea asupra sistemului energetic național.

Restul necesarului de electricitate va fi asigurat din mai multe surse, inclusiv:

  • Centralele de termoficare din Chișinău și Bălți;
  • Centralele de energie regenerabilă;
  • Energia electrică importată în baza contractelor bilaterale și de pe burse.

Energocom subliniază că optimizarea consumului de energie în această perioadă poate contribui semnificativ la menținerea stabilității sistemului energetic național.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!