Șoc economic în Transnistria! Întreruperea gazului rusesc zdruncină comerţul exterior al enclavei

14 Ian. 2025, 11:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Ian. 2025, 11:16 // Actual //  Ursu Victor

Premierul regiunii separatiste din stânga Nistrului, Alexander Rozenberg susține că Transnitria se află într-o  „situație extrem de dificilă, aproape critică”. El a menționat că întreruperea furnizării gazului natural a dus la oprirea majorității întreprinderilor, cu excepția celor care produc alimente. În aceste condiții, distribuirea resurselor energetice a fost prioritară în funcție de necesitățile esențiale ale populației și statului.

„În primul rând, se asigură alimentarea populației, sistemului de sănătate și al asistenței sociale”, a precizat Rozenberg, citat de novostipmr.

Analizând activitatea economică din primele zile ale lunii ianuarie, Rozenberg a menționat o scădere semnificativă a exporturilor. Importurile au scăzut cu 43%, ceea ce reprezintă 7 milioane de dolari. Scăderi semnificative au fost înregistrate în toate categoriile de bunuri. De asemenea, operațiunile de export au înregistrat o scădere de 60%, ceea ce reprezintă 3,3 milioane de dolari.

„Scăderea cea mai mare a fost înregistrată în sectorul metalurgic, al produselor din metal, al mașinilor și echipamentelor, precum și în industria chimică. Exportul de ciment a fost complet oprit”, a adăugat prim-ministrul.

În contextul deficitului de resurse energetice, pentru mai multe întreprinderi s-a introdus un program de lucru nocturn. Printre acestea se numără „Electromash”, „Intercenter Lux”, „Softshuz” și altele.

De la 1 ianuarie 2025, Gazprom a suspendat livrările de gaz în regiunea stângă a Nistrului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!