Corupția de la Gazprom. Cine sunt „colonenii de aur“ ce fac bani pentru Putin

18 Iun. 2022, 08:49
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Iun. 2022, 08:49 // Actual //  bani.md

Un grup de jurnalişti de investigaţie ruşi au publicat, joi, 16 iunie, o serie de articole despre corupţia masivă de la gigantul energetic rus Gazprom, cea mai mare companie din Rusia şi unul dintre liderii pieţei globale de energie. Gazprom este Rusia lui Putin în miniatură. Și este principala armă a lui Putin în războiul împotriva Occidentului – poate mai importantă decât rachetele care lovesc acum Ucraina și cu siguranță mai eficientă, scrie Roman Badanin în The Moscow Times,
Gazprom este o companie de stat care acționează în interesul lui Putin. Sub domnia lui, statul și-a majorat cota din companie la un pachet de control, iar acum peste 50% din acțiunile Gazprom aparțin statului rus. Cel puțin în interiorul Rusiei, acest lucru a fost interpretat ca un mare succes atât pentru președinte, cât și pentru conducerea Gazprom.

Când propagandiștii ruși folosesc expresia „Putin a ridicat Rusia din genunchi”, pentru ei înseamnă parțial transformarea Gazprom într-o corporație internațională care luptă pentru interesele rușilor. Totuși, așa cum se întâmplă întotdeauna cu propaganda, aceasta este o minciună.

Sursă de bogăție pentru Putin și camarilă

Datorită unei investigații a instituției de presă independentă Proekt și a echipei liderului opoziției ruse Aleksei Navalni, a devenit clar că de la începutul guvernării lui Putin, Gazprom a fost o sursă de bogăție personală pentru Putin însuși; pentru șeful companiei, Aleksei Miller, care a lucrat ca secretar al lui Putin mulți ani; și pentru un grup de ofițeri de informații de rang înalt.

Cantitatea de bani publici expropriați este șocantă. Banii Gazprom au plătit achiziționarea sau construirea a numeroase palate și moșii neo-baroce de la Marea Neagră până în îndepărtata regiune muntoasă Altai. Dar dacă ar fi fost doar palate!

Jurnaliștii de investigație au descoperit că o rețea extinsă de companii-paravan deținute de foști ofițeri de securitate ruși controlează active semnificative ale Gazprom.

De exemplu, proprietarul celui mai mare contractor al Gazprom – cel care a construit gazoductele Nord Stream – este un șofer care a lucrat pentru un agent de informații rus pensionat, care și-a petrecut o mare parte a carierei în Siria. Celălalt bun al lor major este o participație la Sogaz, un asigurător de stat folosit de cercul apropiat al lui Putin pentru a controla companiile importante.

Acești bărbați sunt aceiași care au participat la exproprierea Yukos, fosta cea mai mare companie petrolieră a Rusiei, care a fost confiscată de la miliardarul Mihail Hodorkovski la începutul anilor 2000 la ordinul lui Putin.

„Coloneii de aur”

Acești ofițeri superiori – numiți „coloneii de aur” de către echipa de investigații – își servesc șefii, pe Putin și Miller. Coloneii dețin și operează stațiunea din Soci unde Putin merge la schi și palatul siberian unde bătrânul lider rus face băi de întinerire în sânge de căprioară. Chiar și firma care crește căprioare în acest scop este deținută de aceiași proprietari.

Toate cele de mai sus demonstrează un lucru: ori de câte ori Gazprom amenință țările occidentale, Putin personal și „colonelii de aur” sunt cei care amenință, scrie Roman Badanin în The Moscow Times.

De la începutul războiului, Gazprom a cerut țărilor occidentale să plătească gazul în ruble și a oprit livrările către unele țări europene. Gazprom a purtat războaie energetice împotriva Ucrainei de cel puțin patru ori în trecut. Putin, Miller și ofițerii FSB sunt cei care folosesc o companie de stat pentru a amenința lumea.

Ironia este că există multe mii de orașe și sate în Rusia unde nu există alimentare cu gaze naturale. Nivelul mediu de gazeificare în țară – una dintre cele mai reci de pe planetă – este puțin peste 70%, dar în multe regiuni este de doar aproximativ 20%. Mii de locuitori din Altai care locuiesc în apropierea locurilor de vacanță de lux ale lui Putin și Miller nu au opțiunea de a-și încălzi casele cu gaz.

Țările occidentale ar trebui să țină cont de acest lucru, mai ales atunci când planifică sancțiuni. Niciunul dintre oamenii din această investigație nu a fost menționat vreodată ca o potențială țintă a sancțiunilor – în ciuda faptului că unii dintre ei au firme, și poate imobiliare, în Europa.

Putin, Miller și acoliții lor trebuie să răspundă nu numai pentru ceea ce fac în Ucraina, ci și pentru ceea ce au furat de la propria națiune, susține autorul.

Realitatea Live

22 Feb. 2025, 19:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Feb. 2025, 19:57 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră”, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că angajații Căilor Ferate din Moldova (CFM) trebuie să-și gestioneze resursele pentru a acoperi restanțele salariale, înă nu exlude și varianta subvenționării. Potrivit acestuia, instituția dispune de active neutilizate, inclusiv locomotive și vagoane vechi, care ar putea fi valorificate pentru a genera venituri.

„Ei singuri știu cât trebuie să-și caute bani, să-și plătească salariile, să-și câștige bani. Spre exemplu, au 85 de locomotive care stau ruinate complet și alte 90 care pot fi vândute. De asemenea, au o bază masivă de fier vechi care poate fi valorificată”, a spus Bolea.

Ministrul a subliniat că CFM are propria comisie responsabilă de administrarea bunurilor și stabilirea prețurilor de vânzare, fără implicarea Ministerului Infrastructurii. Totodată, Bolea a recomandat ca licitațiile pentru vânzarea activelor să fie organizate la nivel internațional, pentru a atrage mai mulți cumpărători și a obține prețuri mai bune.

„Dacă vor participa cumpărători din Turcia sau România, concurența mai mare le-ar putea aduce venituri mai mari. Este important să beneficieze de aceste posibilități”, a adăugat el.

Ministrul a precizat că deciziile privind vânzarea activelor neutilizate aparțin în totalitate administrației CFM, care trebuie să prioritizeze utilizarea resurselor pentru a asigura plata salariilor restante.

Feroviarii au protestat pe 14 februarie, în fața Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova, pentru a atrage atenția asupra restanțelor salariale acumulate și a cere soluționarea imediată a acestei probleme. Aceștia au anunțat că vor reveni la proteste în data de 28 de februarie. Este vorba de datorii la salarii în sumă de 190 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!