Primăria Capitalei anunță un nou sistem de echilibrare a cheltuielilor de întreținere și dezvoltare a rețelei de transport public

15 Iun. 2022, 13:47
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
15 Iun. 2022, 13:47 // Actual //  MD Bani

Primăria municipiului Chișinău anunță despre implementarea noilor tarife pentru călătoriile în transportul public, ce au scopul de echilibrare a cheltuielilor de mentenanță a rețelei transportului public municipal.

Astfel, din 1 iulie, prețul unui bilet de călătorie cu troleibuzul sau autobuzul în capitală, inclusiv în suburbii, va constitui șase lei. De asemenea, călătorii care folosesc frecvent transportul public vor avea posibilitatea de a-și procura abonamente, care vor diminua prețul biletelor până la cinci ori, în funcție de numărul călătoriilor și durata abonamentului. Prețul unui abonament lunar va constitui 234 de lei, un abonament pentru trei luni va costa 594 de lei, iar un abonament de șase luni – 972 de lei. În cazul unui abonament lunar, două călătorii pe zi vor costa câte 3,9 lei, atât în troleibuz, cât și în autobuz. Două călătorii zilnice cu abonamentul pentru jumătate de an, vor costa 2,6 lei fiecare, iar dacă numărul de călătorii crește până la șase pe zi, atunci prețul unei călătorii va scădea sub doi lei. Abonamentele vor fi valabile pentru troleibuze și autobuze la același tarif, atât în oraș cât și în suburbii.

Adresele de unde pot fi procurate abonamentele pot fi găsite atât pe site-ul Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație și pe paginile de pe rețelele de socializare ale Direcției. De asemenea, amplasarea punctelor de vânzare ale abonamentelor pentru transport pot fi găsite atât pe site-ul www.rtec.md al Regiei Transport Electric Chișinău, cât și pe site-ul www.pua.md al Parcului Urban de Autobuze.

În context, Primăria municipiului Chișinău informează că rețeaua de vânzare a abonamentelor urmează să fie extinsă.

În același timp, de tarife preferențiale sau de călătorii gratuite vor beneficia mai multe categorii de persoane. Este vorba despre elevi, studenți, pensionari pentru limita de vârstă, angajați în sistemul educației, capi ai familiilor monoparentale și familiilor cu mulți copii, care vor beneficia de facilități la procurarea abonamentelor.

Conform legislației în vigoare, categoriile de persoane care vor beneficia de călătorii gratuite sunt:

– copiii cu vârsta de până la șapte ani;

– elevii claselor 1-4;

– pensionarii pentru limita de vârstă;

– persoanele cu dizabilități;

– funcționarii publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (polițiști, ofițeri ai Serviciului de Protecție și Pază de Stat, angajați ai Inspectoratului General al Poliției de Frontieră);

– carabinierii care se află în deplasări de serviciu;

– membrii gărzii populare înregistrați în municipiul Chișinău (care se deplasează în interes de serviciu cu insignă, legitimație și cu purtarea brasardei);

– cetățenii decorați cu distincția de stat „Ordinul Republicii”, Eroii Uniunii Socialiste, persoane decorate cu odinele „Slava” de trei grade;

– veteranii de război și persoanele cu diferite grade de invaliditate;

– cetățeni de onoare ai municipiului Chișinău;

– angajații Inspectoratului Ecologic de Stat;

– colaboratorii Serviciului de Stat de Curieri Speciali;

– aleșii locali;

– persoanele supuse represiunilor politice;

– ofițerii Serviciului de Informații și Securitate.

Tarifele pentru călătoriile în transportul public din municipiul Chișinău nu au fost modificate din anul 2009, în timp ce cheltuielile pentru întreținerea rețelei de transport au crescut în fiecare an. Până în prezent, acestea au fost compensate din bugetul Primăriei, în detrimentul dezvoltării infrastructurii drumurilor, instituțiilor de învățământ sau celor medicale.

Din 2019, Primăria capitalei a subvenționat transportul public cu 3,5 miliarde de lei, ceea ce constituie, în final, 80 la sută din prețul unui bilet de călătorie. În acest an, din cauza scumpirii considerabile a carburanților și energiei electrice, volumul subvențiilor va depăși un miliard de lei, iar în situația în care veniturile rămân neschimbate, există riscul ca întreprinderile din sistemul de transport public să ajungă în prag de faliment. Odată cu implementarea noilor tarife, cheltuielile din sistemul de transport vor fi acoperite în mare măsură, volumul subvențiilor va scădea, iar resursele vor fi redirecționate în alte domenii de importanță vitală pentru municipiul Chișinău.

Capitala are o alternativă, să se dezvolte!

Realitatea Live

02 Iun. 2024, 10:49
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Lupu Eduard
02 Iun. 2024, 10:49 // Bănci şi Finanţe //  Lupu Eduard

În SUA, ratele prea mari pentru creditele ipotecare au ajuns să afecteze milioane de oameni. Un chiriaş care spera să cumpere o locuinţă a forţat  să rămână chiriaş pentru totdeauna. Un client care a sperat să refinanţeze un credit ipotecar de taie din strange cureau din toate părţile pentru a ţine pasul cu dobânzile, iar cazurile de acest gen se răspândesc rapid, scrie Bloomberg.

Problema dobânzilor prea mari persistă de ceva timp în SUA, iar visul de a fi proprietar şi de a avea un trai accesibil este atât de greu de atins acum că oamenii se întreabă dacă mai e posibil.

Poate mai mult decât orice, dobânzile la creditele ipotecare sunt cel mai important factor care determină mobilitatea economică a unei persoane în SUA. Ele se situează în jurul valorii de 7% de mai bine de o lună – mai mult decât dublu faţă de cât erau în urmă cu trei ani – şi mulţi credeau că vor scădea, pe măsură ce inflaţia începea să se diminueze.

Dar creşterea preţurilor a accelerat din nou la începutul anului 2024, iar acum Rezerva Federală menţine ratele la maximul al ultimelor două decenii.

Această presiune necruţătoare a dat peste cap planurile de viaţă ale consumatorilor americani.

Analiştii avertizează că este foarte posibil ca diferenţele sociale să fie exacerbate de problema dobânzilor, pe măsură ce tot mai mulţi oameni sunt ţinuţi la uşă când vine vorba de cumpărarea unei case, creând o prăpastie mai mare între cei proprietari şi restul lumii.

În timp ce proprietarii au câştigat aproape 1.300 de miliarde de dolari din chirii în 2023, chiriaşii s-au trezit cu preţuri şi datorii mai mari.

Cifrele sunt destul de sumbre. Chiriaşii spun că există o probabilitate de 60% să nu poată deţine niciodată o casă – acesta este cel mai ridicat nivel de când New York Fed a început sondajul, în urmă cu un deceniu.

Doar 16% dintre casele listate anul trecut au fost accesibile pentru o gospodărie americană tipică, potrivit agenţiei de brokeraj imobiliar Redfin Corp. Şi ca şi cum preţul mediu record de 433.558 de dolari pentru o locuinţă nu era suficient de rău, costurile de asigurare şi impozitele pe proprietate au crescut şi ele.

Situaţia este atât de gravă, încât toţi, de la economişti de renume până la cei mai importanţi lideri ai ţării – inclusiv preşedintele Joe Biden şi secretarul Trezoreriei Janet Yellen – au deplâns faptul că piaţa este „aproape imposibilă de acceesat” pentru unii cumpărători de case.

„A deţine o casă este un simbol al statutului. Dar odată ce un simbol de statut devine atât de scump, oamenii încep să îl respingă Deţinerea unei case devine mai puţin un vis al clasei de mijloc şi mai mult un vis aspiraţional care vine cu o avere peste medie”a declarat economistul-şef al Redfin, Daryl Fairweather. „

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău