Preţurile petrolului au crescut luni cu peste 4%. Ce a influențat majorarea

07 Dec. 2021, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
07 Dec. 2021, 10:52 // Actual //  MD Bani

Preţul petrolului Brent a crescut cu 2,93 dolari, sau cu 4,2%, la 72,81 dolari pe baril, în timp ce pentru petrolul West Texas Intermediate (WTI) a avansat cu 1,43 dolari, sau 4,5%, la 69,24 dolari pe baril.

Ambii indici au înregistrat săptămâna trecută a şasea scădere săptămânală consecutivă, scrie money.ro.

„Dacă în următoarele zile sau săptămâni se va dovedi că omicron este mai puţin agresivă, chiar dacă este mai contagioasă, atunci vom putea spune că minimele de săptămâna trecută au fost chilipiruş trimestrului”, a spus said Jeffrey Halley, analist la firma de brokeraj OANDA.

Preţul petrolului Brent a crescut cu 38% în acest an, susţinut de limitările de producţie adoptate de producătorii din cadrul OPEC+, cu toate că a scăzut de la cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani.

OPEC+, formată de OPEC cu Rusia şi alţi producători de petrol, a decis săptămâna trecută să continue în ianuarie majorarea lunară a livrărilor cu câte 400.000 de barili pe zi.

Realitatea Live

19 Feb. 2025, 16:22
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
19 Feb. 2025, 16:22 // Actual //  Ursu Victor

Exporturile ucrainene de cereale, oleaginoase și produse derivate prin țările vecine au înregistrat o scădere semnificativă în a doua jumătate a anului 2024, conform datelor furnizate de Asociația Clubul Agrar Ucrainean (UCAB). Volumul mediu lunar al exporturilor a scăzut de 3,7 ori comparativ cu vârful din august 2023, atingând doar 1 milion de tone.

În cazul Republicii Moldova, scăderea este una abruptă. În decembrie 2024, volumul tranzitat prin Moldova s-a redus de 8,9 ori, ajungând la doar 10.000 de tone, comparativ cu 89.000 de tone în perioada de vârf din august 2023.

În august 2023, când „coridorul cerealier” din Marea Neagră fusese deja suspendat, iar ruta maritimă proprie a Ucrainei nu era încă operațională, exporturile prin țările vecine atinseseră un record de 3,7 milioane de tone. La acea vreme, structura exporturilor prin aceste rute arăta astfel:

  • România: 73% din total (datorită portului Constanța);
  • Polonia: 14%;
  • Ungaria: 9%;
  • Republica Moldova: 2%;
  • Slovacia: 2%.

Deschiderea în octombrie 2023 a unei rute maritime proprii din porturile ucrainene din zona Odesa a redus dependența Ucrainei de rutele terestre prin țările vecine. Acest fapt a permis exportul stocurilor mari de produse agricole acumulate înainte de începutul anului de comercializare 2024/2025.

Începând cu invazia Rusiei, blocarea rutelor maritime a determinat Ucraina să folosească exclusiv țările vecine pentru a exporta cereale și alte produse agricole. Porturile dunărene și coridorul terestru prin Moldova au jucat un rol esențial în primele luni de război, însă scăderea volumului exportat reflectă atât eforturile Ucrainei de a relua exporturile maritime, cât și dificultățile logistice și comerciale din țările tranzitate.

Scăderea drastică a volumelor de export prin Moldova, în special, ridică semne de întrebare cu privire la eficiența infrastructurii existente și la capacitatea țării de a susține tranzitul internațional în perioade de criză.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!