Victor Nistorică, Brutăria Bardar: Încercăm să angajăm și să ajutăm cât mai multe persoane defavorizate

09 Nov. 2021, 12:32
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
09 Nov. 2021, 12:32 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Atunci când dezvoltăm o afacere nu trebuie să ne gândim doar la bani și profit, dar și la impactul social pe care îl are afacerea. De această părere este Victor Nistorică, administratorul Brutăriei Bardar, care se implică activ în acțiuni ce au un impact pozitiv asupra societății.

Brutăria Bardar a fost deschisă în anul 2001 de către familia Sava și Victoria Plugaru. Inițial, brutăria producea pâine pentru magazinele din satul Bardar și din împrejurimi, precum și colaci pentru diverse evenimente, ceremonii. În prezent, aici activează în jur de 40 de angajați, toți fiind din Bardar sau localitățile din vecinătate. De asemenea, compania se implică activ și în activități sociale, în primul rând, printre angajați sunt și persoane din categoriile sociale-vulnerabile, persoane cu dizabilități, pensionari.

Brutăria, administrată de Victor Nistorică participă și la acțiuni caritabile, cum ar fi proiectul „Banca de Alimente”.

„Scopul unui business este să facă bani. Dacă te gândești să faci bani pe termen scurt, s-ar putea și businessul să fie pe termen scurt. De aceea, noi încercăm să aducem și un beneficiu societății prin implicarea în diverse activități sociale.”

Pe lângă faptul că generează profit, Brutăria Bardar este cunoscută ca fiind o întreprindere socială. Compania angajează persoane cu dizabilități, persoane necalificate profesional și persoane în etate. Astfel, oferă posibilitatea locuitorilor din zonele rurale să se angajeze, astfel tinerii au posibilitatea să rămână acasă, fără a pleca peste hotare.

„Brutăria Bardar, prin definiție este o afacere socială. În primul rând producem pâine – un produs de bază pe care îl consumă toată lumea și noi avem scopul să-l facem cât mai accesibil, de aceea și avem diferite categorii de preț. De asemenea, încercăm să angajăm și să ajutăm cât mai multe persoane defavorizate. Ne implicăm în acțiuni de caritate și vom continua să o facem. Este nespus de plăcut să vezi ochii omului care se bucură.”

În ultimii ani, datorită investițiilor în utilaj, brutăria a început să producă semifabricate congelate, ceea ce a contribuit la diversificarea clienților și creșterea semnificativă a acestora.

Odată cu extinderea au crescut și numărul de angajați. În 2019 au reușit să ajungă și pe rafturile supermarketurilor din Republica Moldova.

„Acum suntem cunoscuți pentru plăcintele congelate, cele pe care le putem procura de la magazin și le coacem acasă sau cele pe care le mâncăm la o benzinărie, la un restaurant, la o patiserie pe care noi le furnizăm ca o soluție pentru clienții noștri de business.”

Un alt aspect important pentru dezvoltarea și extinderea afacerii a fost și lansarea site-ului brutariabardar.md. în anul 2020, fiind impuși de situația pandemică. De asemenea, în anul 2021 au efectuat exporturi de probă.

În viziunea lui Victor Nistorică, administratorul Brutăriei Bardar, antreprenoriatul social are o importanță deosebită pentru întreaga societate, în special pentru mediul rural, unde există mai puține posibilități de angajare, unde sunt mai multe persoane în etate.

„Fiind aici în sat, suntem chiar mai expuși la categorii de persoane în etate, care deja nu mai pot munci la oraș, nu mai pot munci la câmp. Și atunci, noi le putem oferi un post de muncă”.

Campanie inițiată  și susținută de Proiectul transnațional Finance4SocialChange, cofinanțat din fondurile Uniunii Europene (FEDER, IPA, ENI). Scopul proiectului este promovarea impactului social și stimularea dezvoltării companiilor interesate de soluționarea problemelor comunitare. ODIMM este partener, alături de alte 19 instituții din 15 țări din regiunea Dunării.

Realitatea Live

14 Apr. 2025, 12:51
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Apr. 2025, 12:51 // Actual //  bani.md

Comerțul ilegal cu țigarete în Republica Moldova a constituit 9.8% în perioada septembrie-octombrie 2024, înregistrând o scădere de 1.9 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2023. Experții susțin că acest lucru a stimulat majorarea încasărilor la bugetul de stat, însă, în continuare există riscuri atât pentru piața legală, cât și în ceea ce privește creșterea consumului de țigarete electronice în rândul minorilor.

„Anul trecut, am atenționat autoritățile, expediind scrisori Parlamentului, Guvernului și, prin urmare, a fost creat un grup de lucru. Am scos în evidență faptul că, din cauza unor reglementări fără o analiză adecvată, am avut o creștere puternică a contrabandei. Acest lucru s-a reflectat asupra veniturilor bugetare care nu creșteau. În special, am realizat un studiu privind contrabanda cu țigări electronice. Astfel, am constatat că reglementările neechilibrate au impact asupra bugetului, iar cel mai grav e că produsele de contrabandă sunt vândute pe piața tenebră la care au acces minorii”, a declarat expertul economic IDIS ”Viitorul”, Veaceslav Ioniță, în cadrul emisiunii „Analize economice”.

Expertul a menționat că fenomenul privind consumul de țigări electronice în rândul minorilor rămâne a fi o problemă. Pentru a consolida piața legală, experții și reprezentanții industriei tutunului au venit cu o serie de recomandări către autorități.

„Pentru a contracara piața tenebră, este necesară amânarea implementării interdicțiilor la arome în produse de tutun încălzit până la aderarea la Uniunea Europeană. În condiția în care în țara vecină acest lucru este permis, iar noi îl interzicem – se dezvoltă contrabanda, ceea ce reprezintă un risc pentru minori”, a menționat Ioniță.

O altă recomandare ține de reglementarea fiscală a pliculețelor cu nicotină, produs prezent în majoritatea statelor UE, precum și în țările vecine ale Moldovei.

„Pliculețele cu nicotină nu sunt accizate în Moldova și atunci există o portiță de a importa acest produs cu eschivare de plată a accizei. În cazul introducerii accizei, încasările la bugetul de stat ar putea crește cu 100-150 de milioane de lei. Scopul final, însă, nu sunt încasările fiscale. Atunci când ai o piață necontrolată, care nu este accizată, ai un produs ieftin la care orice copil are acces”, a adăugat expertul economic.

În prezent, tot mai multe state europene vin cu reglementări fiscale pentru pliculețe cu nicotină. În 2024, România, Ucraina, Luxemburg și Slovacia au introdus acciză la această categorie de produs.

Anul acesta, și Guvernul Poloniei a aprobat acciza pentru pliculețele cu nicotină și a introdus rata accizei în calendarul fiscal pentru anii 2025-2027. Astfel, în 2025, rata accizei constituie 35 euro per kilogram de substrat de nicotină, iar autoritățile speră să încaseze surse suplimentare la bugetul de stat în sumă de 20 de milioane de euro.

Statele vecine cu Moldova au introdus acciză la pungile cu nicotină anul trecut – România în iunie 2024, iar Ucraina în septembrie 2024. Guvernul Ucrainei estimează încasări de 20 milioane de euro la bugetul de stat din acciza pentru pliculețele cu nicotină.