(video) Stoianoglo vrea „decriminalizarea societății”: Măsuri dure și sentințe în 30 de zile pentru șoferii beți sau drogați, implicați în accidente

Procurorul general, Alexandr Stoianoglo, a anunțat astăzi despre niște inițiative orientate spre decriminalizarea legii penale și eficientizarea luptei cu un viciu social - conducerea mijlocului de transport în stare de ebrietate. Astfel, instituția propune ca în decurs de 30 de zile de la comiterea abaterii, cei prinși băuți sau drogați la volan să-și primească pedepsele binemeritate, iar acțiunea de conducere a automobilului în stare de ebrietate, fără urmări grave pentru viața sau sănătatea persoanei, să fie trecută din categoria infracțiunilor penale în cea a contravențiilor, pentru care să fie prevăzută o pedeapsă mai dură.

Foto: UNIMEDIA
Procurorul general a făcut referire la un studiu realizat de instituție.

„Un amplu studiu criminologic realizat recent de Procuratura Generală arată că în anumite cazuri politica penală a statului este absolut ineficientă și, totodată - extrem de costisitoare. Activitatea organelor de drept și ale justiției este formală și fără impact asupra societății, axată în principal pe raportarea datelor statistice, pentru care unii mai primesc și prime de performanță. Acest efort profesional al sutelor de polițiști, procurori și judecători, dar și efort extrem de mare din punct de vedere financiar al statului, nu corespunde riscurilor și amenințărilor reale, cu care se confruntă statul și societatea.

Am convingerea că banii contribuabililor, efortul și resursele organelor de drept nu trebuie irosite în lupta cu infracțiunile inventate, ci trebuie direcționate spre combaterea faptelor infracționale care comportă un real pericol pentru securitatea cetățenilor și a statului. A venit timpul ca politica penală, resursele organelor de drept și ale justiției să fie centrate pe executarea acestei sarcini, și anume - pe ocrotirea drepturilor și intereselor persoanelor, și ale societății.

Inițiativele legislative pe care le înaintăm și pe care vi le aducem la cunoștință, sunt orientate spre decriminalizarea legii penale și eficientizarea luptei cu un viciu social - conducerea mijlocului de transport în stare de ebrietate. Fără îndoială că trebuie să luptăm și să facem eforturi conjugate pentru eliminarea acestui viciu social, doar că măsurile statului în acest sens trebuie să fie operative, durabile și cel mai important - eficiente.

Studiul realizat de Procuratura Generală demonstrează că ceea ce s-a întâmplat până în prezent nu a avut nici un efect în lupta cu acest fenomen. Din contra, abordările actuale au criminalizat artificial societatea, transformând în criminali zeci de mii de cetățeni, privându-i pentru lungi perioade de anumite drepturi elementare, cum ar fi: dreptul la circulație sau dreptul la angajare. Analiza generală a stării criminalității arată că din totalul infracțiunilor înregistrate, cazurile de conducere a transportului în stare de ebrietate variază de la media de 15%, și poate ajunge uneori chiar și la 30% săptămânal.

Statisticile indică o sporire a numărului de cazuri de conducere a mijloacelor de transport în stare de ebrietate de la 4013 cazuri în anul 2019 la 4410 cazuri în 2020. Altfel spus, din numărul total al infracțiunilor înregistrate în cursul anului trecut - 16,7 la sută constituie anume conducerea mijlocului de transport în stare de ebrietate.

Mai mult, doar în anul 2019, instanțele de fond au emis în total 11 mii de sentințe, din care circa 4 mii vizau anume acest tip de infracțiuni. În anul 2020, din totalul celor 10 mii de sentințe dictate de prima instanță, circa 35 la sută din verdicte au vizat șoferii băuți sau drogați la volan.

Imaginați-vă că, practic fiecare a treia hotărâre judecătorească sau sentință se referă la un caz de conducere a mijlocului de transport în stare de ebrietate. Și mai grav este faptul că această dinamică este în constantă creștere și oricâți oameni nu ar fi condamnați penal pentru această infracțiune, numărul cazurilor nu scade. Asta denotă și constituie o confirmare suplimentară că politica penală a statului în acest domeniu este ineficientă total.

Vă invit să evaluați efortul pentru realizarea unui asemenea proces, începând cu urmărirea penală până la cercetarea judecătorească, care durează uneori și câțiva ani și implică efortul polițistului, procurorului, judecătorului, avocatului, etc.

Estimările financiare care comportă investigarea și judecarea acestui tip de infracțiuni ajungând anual la ordinul zecilor de milioane de lei, procedurile penale implicând cele mai mari cheltuieli judiciare în raport cu alte proceduri legale.

Problema nici nu ar fi aici, pentru că dacă ne uităm la eficiența acestui proces, constatăm că în unele cazuri aceste dosare sunt încetate în legătură cu expirarea termenului de prescripție, și, respectiv, fără măsuri punitive reale pentru cei prinși beți sau drogați la volan.

Vreau să atrag atenția că, la investigarea acestor categorii de infracțiuni, factorul de corupție este printre cel mai înalt or, tergiversarea examinării și emiterea sentințelor sunt generos motivate de către cei vinovați.

În plus, imaginați-vă câte resurse umane și financiare sunt inutil și formal irosite de către stat: câți oameni, câtă hârtie, cât timp și efort pentru un om inconștient, care a urcat băut sau drogat la volan”, a declarat Procurorul.

Acesta a menționat că „inițiativa cu care intervine Procuratura Generală este amplă și are scopul de a eficientiza combaterea acestui flagel”.

„În primul rând, ea permite economisirea a zeci de milioane de lei din bugetul de stat, are drept obiectiv adiacent - eliminarea corupției și ceea ce este cel mai important - face pedeapsa – efectivă.

Și anume, venim cu inițiativa ca în decurs de 30 de zile de la comiterea abaterii, cei prinși băuți sau drogați la volan să-și primească pedepsele binemeritate.

În concret, propunem ca acțiunea de conducere a automobilului în stare de ebrietate, fără urmări grave pentru viața sau sănătatea persoanei, să fie trecută din categoria infracțiunilor penale în cea a contravențiilor, pentru care să fie prevăzută o pedeapsă mai dură. Pentru realizarea durabilă a acestei reforme conceptuale, propunem de asemenea, adoptarea unor decizii colaterale, și anume, instituirea interdicției opririi nejustificate a vehiculului de către agentul de circulație.

Oprirea va fi admisă doar în cazul încălcării vădite a regulilor de circulație rutieră, fapt ce va permite asigurarea, în deplină măsură, a prezumției nevinovăției și a altor drepturi constituționale. Factorul corupției este foarte ridicat în cazurile opririi nejustificate a automobilelor, iar de altă parte, nu influențează în niciun fel securitatea la trafic.

Guvernul și MAI ar trebui să se preocupe mai mult de aspectele de educație și un complex de acțiuni preventive. Școlile auto, dar și mass-media trebuie implicate activ în acest proces. De asemenea, considerăm necesară racordarea pragului minim de alcoolemie la standardele internaționale și regionale, pentru care conducătorul auto poate fi tras la răspundere, și bineînțeles, suntem categorici în – majorarea și agravarea răspunderii pentru acest tip de abatere.

Atrag atenția și subliniez - În nici un caz, cetățenii să nu creadă că modificările propuse urmăresc scopul de a-i absolvi de răspundere pe cei prinși la volan în stare de ebrietate alcoolică sau narcotica, ci dimpotrivă, prin creșterea severă a sancțiunilor, modificările:

• vor contribui la decriminalizarea societății,
• vor absolvi statul de cheltuieli nejustificate de urmărire penală și de judecată,

• va oferi posibilitatea excluderii din circuitul traficului rutier a persoanelor, care urcă băuți sau drogați la volan.

Cine va urca beat sau drogat la volan și va produce un accident rutier soldat cu urmări grave pentru viața sau sănătatea persoanei, va fi tras la răspundere penală. În cazul săvârșirii unor astfel de fapte de către o persoană care a fost anterior condamnată pentru infracțiuni similare – mijlocul de transport utilizat va fi confiscat.

În celelalte cazuri, în lipsa unor consecințe grave, persoanele vor fi atrase la răspundere contravențională fiind pasibili de pedeapsă sub formă de amendă, muncă neremunerată în folosul comunității sau până la 15 zile de arest contravențional, în toate cazurile cu privarea de dreptul de conduce mijloace de transport de la 6 luni până la 3 ani.

Având în vedere că este o practică la care s-a recurs și în alte state, cum ar fi: România, Ucraina, Rusia, care au atins rezultate pozitive în lupta împotriva mortalității rutiere, suntem siguri că și la noi, această inițiativă va contribui la simplificarea și urgentarea soluționării acestor cauze, care poartă un caracter de masă, și desigur, va permite procurorilor și judecătorilor – să dedice mai mult timp instrumentării dosarelor complexe”, a adăugat Stoianoglo.

În cursul acestei săptămâni, Procuratura Generală va înainta această inițiativă Guvernului pentru inițierea procedurilor corespunzătoare de legiferare. Alexandr Stoianoglo a spus că este convins că efectele acestor modificări se vor resimți chiar în primele trei luni de la intrarea în vigoare a propunerilor Procuraturii Generale.

„Mai mult, am certitudinea că fenomenul de băuți sau drogați la volan se va diminua drastic, iar eforturile organelor de drept și ale justiției vor putea fi concentrate și mai mult pe problemele esențiale ale cetățenilor și ale societății, motiv din care sperăm să avem înțelegerea și susținerea executivului, dar și a Parlamentului”, a conchis acesta.



Pub