„Cine este cel mai mare beneficiar din vânzarea carburanților: Statul sau companiile petroliere?” Durleșteanu: „Noua lege „temporară” și metodologia ANRE au distorsionat piața și au generat haos”

Noua lege „temporară” privind piața produselor petroliere, cât și metodologia ANRE, privind plafonarea prețurilor pentru benzină cu cifra octanică 95 și motorină, au distorsionat piața și au generat haos. Concluzia aparține fostei ministre a Finanțelor, Mariana Durleșteanu, care consideră că starea lucrurilor în acest sector poate fi schimbată cu „voință politică și o abordare profesională”.

Foto: UNIMEDIA

„În ultimele săptămâni prețurile petrolului au urcat la cele mai ridicate niveluri(75.77$/bbl).

Motivele sunt volumului scăzut al producției din SUA și uraganul IDA care a afectat extragerea.

În același timp, țările membre OPEC (care reprezintă cartelul global petrolier) au redus prognoza cererii de petrol până la sfârșitul anului 2021 din cauza variantei DELTA .

Conform Reuters, Grupul OPEC+ (compus din Organizaţia Statelor Exportatoare de Petrol şi alţi mari producători) a revizuit în creştere estimările din 2022, privind cererea de ţiţei, pe fondul presiunilor asupra SUA de a majora mai rapid producţia pentru a sprijini redresarea economiei mondiale.

Volatilitatea prețurilor pentru petrol la bursele internaționale rămâne mare până cererea nu va fi balansată de către oferta de petrol care, actualmente, este limitată de diferiți factori ce țin de exploatarea țițeiului și de livrări limitate.

Pe fondul creșterii prețului la carburanți în anul 2021 și atenția sporită a publicului larg asupra acestui sector energetic, e cazul să vorbim despre cum se formează prețurile la carburanți în Republica Moldova.

Componentele prețului la pompă pentru Benzina 95.

La valoarea în vamă a unei tone de benzină se adaugă:

  • Acciza de 6.50 lei per litru (nu oscilează); ▪️TVA-20% de la valoarea produsului care oscilează în dependență de scumpirea sau ieftinirea produsului;

  • Taxe pentru devamare;

  • Certificarea produselor;

  • Plata pentru ANRE.

Total, taxele și plățile, care merg în bugetul de stat, constituie peste 50% din prețul de la pompă pe care le suportă consumatorul.

Deci, diferența reprezintă cheltuielile operaționale și marja de profitabilitate reglementată de ANRE.

Pentru diesel, circa 33% din preț consumatorul le achită la stat, iar diferența acoperă cheltuielile operaționale, suportate de cel ce comercializeaza, rămânând cu o marjă de profit.

Prețul la pompă include mai multe componente, cum ar fi:

  • Costuri de procesare și obținere a carburanților (salarii pentru angajați, investiții obligatorii de mediu, modernizare unități producție, costuri utilități – energie electrică, gaz natural, abur tehnologic);

  • Costuri logistice primare (rafinărie spre depozit – autocisterne, barje, taxe, mentenanță, anvelope, viniete, avize de specialitate, salarizare șoferi);

  • Costuri de stocare și încărcare/descărcare la depozit (salarii pentru angajați, investiții, dotări depozite – mediu, siguranță, taxe, impozite);

  • Costuri logistice secundare (depozit spre pompă);

  • Costuri operaționale la stațiile PECO(salarii pentru angajați, utilaje, costuri directe de a opera stațiile, oficiile);

  • Marja comercială în limita admisibilă de catre ANRE;

  • Accize;

  • TVA.

Vreau să menționez că, piața din Republica Moldova funcționează cu un ciclu mediu de 2 săptămâni ca efect direct față de cotațiile internaționale.

Fiecare companie are anumite cantități de produse stocate la depozite și stații care ajută suplimentar la atenuarea șocurilor de creștere sau diminuare a cotațiilor internaționale la petrol.

Constatăm că scumpirile repetate din 2021 au fost influențate de:

  • Scumpirea petrolului la bursele internaționale;

  • Majorarea accizelor de la 1 ianuarie 2021, fapt inadmisibil în criză pandemică cu impact economic;

  • Deprecierea leului moldovenesc față de dolarul SUA cu 4%;

  • Majorarea salariului minim cu 5.8% care a însemnat creșterea costurilor operaționale.

Cu certitudine, comercializarea produselor petroliere în Republica Moldova trebuie să se producă conform principiilor unei economii de piață.

Cu regret, atât noua lege „temporară”, privind piața produselor petroliere, cât și metodologia ANRE, privind plafonarea prețurilor pentru benzină cu cifra octanică 95 și motorină, au distorsionat piața și au generat haos.

Se necesită o concurență transparentă a tuturor jucătorilor, având la bază liberalizarea și funcționarea profesională a Consiliului Concurenței și ANRE, instituții, în obligativitatea cărora este monitorizarea prețurilor la carburanți.

Starea lucrurilor în acest sector poate fi schimbată cu voință politică și o abordare profesională, însă, să nu ne facem iluzii.

Dacă prețul petrolului crește ascendent, atunci și prețul la pompă se va majora inevitabil, iar în lanț avem impact asupra inflației, cursului monedei naționale și a altor indicatori macroeconomici”, a menționat Mariana Durleșteanu într-o analiză.

Benzina și motorina s-au scumpit constant, în Republica Moldova, în această toamnă, ANRE afișând zilnic prețuri tot mai mari de referință pentru aceste produse.


Pub