Platforma DA solicită convocarea cât mai rapidă a CSS pentru a fi discutat subiectul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău

Platforma DA insistă ca președinta Maia Sandu să convoace cât mai rapid Consiliului Suprem de Securitate(CSS) unde să fie discutat subiectul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Declarația a fost făcută în cadrul unui briefing de presă de către vicepreședintele Parlamentului, Alexandru Slusari.
La ședința Parlamentului de vineri, 12 februarie, urma să aibă loc audieri în cazul Aeroportului Internațional Chișinău, însă, nu s-a prezentat nimeni.
„Comisia de anchetă Parlamentară analizat foarte minuțios acest caz. Noi am insistat să aibă loc audieri pentru a afla ultimele informații despre urmărirea penală, despre rezilierea contractului sau doar se mizează acest proces. Regretăm că nu au venit Ministerul Justiției și Agenția Proprietăți Publice, invocând motive de sănătate. Procuratura Generală a refuzat să vină, dar noi, cei de la Platforma DA, am primit răspuns de la ei. Societatea așteaptă finalul acestei anchete„, a declarat Slusari.
Vicepreședintele Parlamentului a citit câteva fragmente din răspunsul Procuraturii Generale(PG) privind procesul de concesionare a Aeroportului.
Totodată, Platforma DA insistă ca președinta Sandu să convoace cât mai rapid a Consiliului Suprem de Securitate unde să fie pus în discuție subiectul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.
„Aeroportul este obiectiv strategic al R. Moldova. Din 2013, o gașcă criminală, având susținirea la nivelul Guvernului și Parlamentului și-au bătut joc de țară și a deposedat R. Moldova de aeroport„, a susținut Slusari.
La 10 iulie 2020, Agenția pentru Proprietăți Publice (APP) a anunțat despre rezilierea, la 8 iulie, a contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, motivul fiind că SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale. Compania a dezmințit informațiile.
La sfârșitul anului 2019, Parlamentul a luat act de rapoartele Comisiei de anchetă privind privatizarea „Air Moldova” și concesionarea AIC.
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.