Iată ce măsuri trebuie să întreprindă angajații, dar și angajatorii, pentru a evita infectarea cu Covid-19 la locul de muncă:
1. Asigurarea, menținerea condițiilor și locului de muncă în stare sanitaro-igienică satisfăcătoare, organizate prin:
• Prelucrarea frecventă a suprafețelor din mediul ocupațional, cum ar fi spațiile de lucru, mânerele ușilor. Pentru prelucrarea suprafețelor se folosesc substanțe dezinfectante recomandate pentru acest scop. Substanțele dezinfectante trebuie să fie folosite în conformitate cu indicațiile de pe etichetă (timp de expunere și modalitatea de utilizare),
• Asigurarea angajaților cu șervețele dezinfectante, astfel încât suprafețele utilizate în mod obișnuit (de exemplu, echipamente, tastaturi, butoane, etc.) să poată fi șterse de către personal/angajați înainte de utilizare.
2. Promovarea igienei respiratorii în cadrul proceselor de muncă:
• Respectarea distanței de cel puțin 1 metru între angajați, în cazul în care procesul tehnologic permite. Protejarea prin ecran de sticlă a angajaților care deservesc direct clienții. Cel mai bun mod de a reduce riscul infectării cu Coronavirus constituie respectarea igienei personale și igienei de producere.
•Afișarea materialelor informative care promovează igiena respiratorie,
•Reducerea riscului transmiterii infecției în rândul angajaților, prin asigurarea utilizării măștilor medicale de către persoanele la care apar simptome caracteristice maladiilor respiratorii acute aflate la serviciu,
•Muncitorul care tușește sau strănută trebuie săși acopere gura și nasul cu un șervețel de unică folosință, care va fi aruncat la coșul de gunoi, preventiv plasat într-o pungă separată și ulterior obligatoriu va fi respectată igiena mâinilor. În caz că nu sunt disponibile șervețele de unică folosință, persoana trebuie să tușească sau să strănute în pliul cotului.
• Asigurarea cu șervețele de hârtie și coșuri de gunoi pentru aruncarea în mod igienic a materialelor folosite,
• Încurajarea angajaților să activeze de la domiciliu dacă tipul de activitate al întreprinderii permite lucrul la distanță,
• Raportarea de urgență în cazul depistării persoanelor suspecte/bolnave cu infecția cu coronavirus de tip nou la locul de muncă.
3. Promovarea igienei mâinilor la locul de muncă prin:
• Instalarea dozatoarelor cu săpun lichid și șervetelor din hârtie,
• Asigurarea accesului nelimitat în încăperi unde pot să se spele pe mâini cu apă curgătoare și săpun,
• Instalarea și asigurarea funcționării dozatoarelor cu dezinfectant pe bază de alcool pentru mâini în locuri vizibile și accesibile,
• Afișarea materialelor informative care promovează spălarea corectă a mâinilor.
4. Elaborarea unui plan de intervenție și de asigurarea continuității procesului ocupațional în cazul înregistrării unui eventual focar la locul de muncă:
• La baza planului trebuie să fie un scenariu prin care activitatea întreprinderii nu suferă perturbări majore ale procesului de muncă, chiar dacă un număr semnificativ de angajați nu vin la muncă, fie din cauza restricțiilor locale privind deplasările, fie din cauza faptului că s-au îmbolnăvit.
• Informarea angajaților cu privire la scenariile de evoluție a situației, etapele planului și delegarea sarcinilor.
• Responsabilizarea angajaților la autoizolare în cazul în care prezintă simptome ale maladiilor respiratorii acute (unele corespund infecției COVID-19).
• Garantarea că planul abordează consecințele sociale ale unui caz de Covid-19 la locul de muncă și asigurarea accesului la informație și suport. Agenția Națională pentru Sănătate Publică și Centrele de Sănătate Publică teritoriale vă pot oferi suport și îndrumare în elaborarea unui astfel de plan. Evitarea deplasărilor în scop de serviciu, iar în caz de strictă necesitate consultați recomandările pentru călătorie emise de autorități la nivel național 10
5. Măsuri de acțiune în cazul suspiciunii unui sau mai multor cazuri de Covid-19 în rândul angajaților:
• Îndeplinirea recomandărilor elaborate de către specialiștii ANSP și CSP teritoriale cu privire la criteriile de identificare a muncitorilor expuși la Covid-19.
• Izolarea temporară a angajatului suspect cu Covid-19, prin îndepărtarea din zona de muncă, cel puțin 2 metri de la alți muncitori. Mai potrivită ar fi izolarea într-o încăpere separată bine aerisită.
• Sunați 112 în cazul apariției semnelor de boală respiratorie (tuse, dificultăți de respirație, febră), pentru ca persoana suspectă sa fie preluată și transportată la spital cu ambulanța. Evitarea contactului direct cu alte persoane și atingerea suprafețelor și obiectelor până la primirea recomandărilor serviciului de sănătate publică sau de urgență.
• În cazul necesității, angajatul utilizează o baie separată, dacă este disponibilă sau este limitat accesul doar pentru el.
• Monitorizarea persoanelor după vârsta de 63 ani și care prezintă co-morbidități (de ex. diabet zaharat, boli cardiovasculare și respiratorii) implică un risc sporit de a suferi complicații grave.
6. Acțiuni întreprinse în cazul în care un angajat este suspect cu Covid-19 și a fost recent la serviciu:
• În cazul contactării la locul de muncă cu un angajat suspect sunt obligatorii recomandările autorităților competente. Angajatorul va colabora cu serviciul de sănătate publică.
• ANSP și CSP teritoriale vor evalua riscurile pentru fiecare situație în comun cu inginerul pentru securitatea și sănătatea în muncă. Aceștia vor oferi consultații cu privire la modul de gestionare a personalului.
• Serviciul de sănătate publică împreună cu asistența medicală a întreprinderii ori primară va izola persoana afectată și va identifica contacții.
• Angajatorul trebuie să informeze angajații despre eventuala lor expunere la Covid-19 la locul de muncă, păstrând confidențialitatea.
• Angajații, care au contactat cu un lucrător cu Covid-19 confirmat trebuie să respecte instrucțiuni stricte ce țin de acțiunile ulterioare.
• Angajații, care au un membru al familiei bolnav la domiciliu cu Covid-19 trebuie să anunțe angajatorul.
Cu derogare de la Codul Muncii, în perioada pandemiei de Covid-19, autoritățile în sănătate recomandă angajatorilor să angajeze la întreprinderea gestionată un lucrător medical (de la minim 50 angajați), care va monitoriza permanent starea de sănătate a personalului.
Astăzi, Comisia Naţională Extraordinară de Sănătate Publică (CNESP) a prelungit starea de urgenţă în sănătate publică până pe 15 iulie, pe întreg teritoriul țării. Potrivit hotărârii, termenul poate fi prelungit în funcţie de evoluţia situaţiei epidemiologice. Care sunt restricțiile pentru cetățeni impuse în această perioadă, dar și pentru agenții economici, vedeți AICI.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!