„Avia Invest anunță că a plătit datoria. (Numai după ce executorul le-a blocat conturile, dar nu-i pe asta.) Dar Avia Invest are mai multe datorii! Haideți să-i întrebăm ce datorii mai au? De ce au acumulat datorii, când încasarile mergeau strună și luau din fiecare om câte 9 euro "pe deasupra"! Unde-s 240 milioane euro investiții? Unde-i terminalul de pasageri? Ne oprim aici - așteptăm răspunsuri. Dar întrebări mai avem”, scrie ministrul Justiției, pe pagina sa de Facebook.
La 18 mai, premierul Ion Chicu anunța că Guvernul va iniția procedura de insolvabilitate a companiei Avia Invest, care „a intrat în incapacitate de plată”. Premierul a menționat că potrivit contractului, atunci când compania intră în incapacitate de plată, concesionarea aeroportului este anulată.
Ulterior, acționarul companiei concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău „Avia Invest” a depus o plângere împotriva Republicii Moldova la Curtea de Arbitraj Internațional de la Stockholm și cere de la Guvern o despăgubire de 885 de milioane de euro. Acționarul a menționat că „decizia de concesionare a aeroportului a fost întotdeauna motiv de declarații politice provocatoare, dar presiunile asupra companiei au devenit cu adevărat dure anume atunci când Aeroportul a devenit unul dintre cele mai moderne, dotate tehnic și confortabile aerogări din întreaga regiune, datorită investițiilor imense făcute de Avia Invest”.
De cealaltă parte, premierul Ion Chicu a declarat că în vara lui 2019, fostul Guvern a oferit posibilitate companiei „Avia Invest” să își achite datoriile în valoare de 118 milioane de lei, atunci când a fost reeșalonată plata. Ba mai mult, Avia Invest a avut „toate șansele să achite până la 30 aprilie restanțele”, însă nu a făcut-o.
„În momentul în care vechiul Guvern abia s-a așezat pe fotolii și a încercat să înțeleagă pe ce lume a nimerit, conducerea de atunci a AAC a cerut reeșalonare acestor 118 milioane de lei. Din câte am înțeles, vechiul director a spus că a comunicat cu Guvernul care i-a permis reeșalonarea. Astfel, acestui investitor i s-a permis să plătească mai târziu aceste 118 milioane. Ei plăteau conform graficului dat, iar la 30 aprilie au ratat data plății și aveau datorii de 22 de milioane. Imediat, am blocat contul și am așteptat 18 zile să achite această sumă. Ei nu au achitat. În afară de aceasta, ei au datorii la bugetul public național de impozite și taxe de 10 milioane. Nici ele nu sunt achitate, clar că și Fiscul vine cu solicitare, mai ales că acum nu sunt bani. Respectiv, statul poate merge în instanță să ceară banii. Dacă nu pot să achite, înseamnă că sunt în insolvență. Instanța trebuie să decidă asupra stării de insolvabilitate, dar Guvernul are acum portița deschisă pentru a cere rezilierea contractului de concesiune. Dacă va fi posibil, acest Guvern va cere asta”, a explicat Chicu.
Astăzi, compania Avia Invest a anunțat că a rambursat integral datoriile către Autoritatea Aeronautică Civilă în valoare de 22,6 milioane de lei, inclusiv toate cheltuielile privind executarea datoriei și a solicitat ca „procedura de declarare a insolvenței și toate presiunile asupra companiei să fie încetate imediat”.
În vara anului trecut Avia Invest avea o datorie de 118 milioane de lei, iar această datorie a fost reeșalonată. La moment, Avia Invest este datoare statului cu aproximativ 50 de milioane de lei.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!