În situația de criza provocată de pandemie, când instituțiile de învățământ au fost nevoite să se adapteze noilor condiții și să treacă la învățământul on-line, cum se descurcă studenții și profesorii de la Facultatea de Drept a Universității de Stat din Moldova, s-au acomodat la noua modalitate a procedurii de studii în spațiul virtual?
Trecerea bruscă la învățământul în sistem online a fost o provocare, pe care am acceptat-o, în mod firesc, fiind o consecință inevitabilă generată de pandemie. De altfel, învățământul în sistem online a devenit soluția cea mai potrivită pentru evitarea prelungirii anului universitar și tergiversării absolvirii de către studenții din anii terminali. Așa a fost perceput de către cadrele didactice ale Facultății de Drept, dar și de către beneficiarii de studii. În plus, aflându-ne în era tehnologiilor informaționale, adaptarea comunității academice a Facultății de Drept a USM a fost realativ ușoară.
Atât profesorii, cât și studenții au demonstrat flexibilitate, receptivitate, responsabilitate și înțelegere.
În condițiile curente, studenții Facultății de Drept își fac studiile de la distanță utilizând cu precădere platforma Moodle USM (http://moodle.usm.md/moodle/) – care funcționează la Universitatea de Stat din Moldova deja de mai mulți ani și cu care mai mulți profesori sunt familiarizați. Moodle le permite cadrelor didactice să încarce materialele prelegerilor, manuale, suporturi de curs, surse bibliografice, dar și să organizeze testări, să planifice lucrul individual etc. Studenții pot descărca fișiere ample: documente, imagini, clipuri audio și video. De asemenea, există posibilitatea comunicării pe chat.
Deși a necesitat ceva timp pentru studiere și adaptare, astăzi orele se realizează și pe alte platforme utile pentru învățământul la distanță, dintre care: Zoom, Google ClassRoom, Webex precum și prin intermediul diverselor rețele, aplicații de comunicare și organizare a ședințelor: Viber, Whatsapp, GoToMeeting, Telegram, Discordapp, Skype, Messenger, E-mail etc. Unii profesori organizează prelegeri live, iar alții le înregistrează prealabil și le plasează ulterior pe Youtube, făcându-le accesibile studenților.
Pentru a evita blocarea procesului educațional, la nivel de facultate, nu s-a impus utilizarea unui instrument ori platforme unice pentru realizarea studiilor la distanță, fiindcă, vă dați bine seama, diferă gradul de instruire a studenților, dar și a cadrelor didactice în domeniul tehnologiilor informaționale. În plus, trebuia să ținem cont și de mijloacele tehnice de care dispun ambele părți implicate în procesul educațional.
În același timp, profesorii nu și-au întrerupt nici activitățile de cercetare științifică: în continuare elaborează manuale, suporturi de curs, ghiduri metodice, articole științifice, participă în mediul virtual la diverse manifestări științifice etc. Activitatea continuă.
Are de suferit din acest motiv calitatea studiilor?
Depunem eforturi consolidate pentru a face cât mai funcțional procesul educațional în sistem online. Iată de ce, metamorfozele care au fost operate în această perioadă țin numai de modalitatea de desfășurare a orelor, adică de la distanță, fără a se interveni cu remanieri în programul de activitate a profesorilor ori studenților. Și în continuare, la Facultatea de Drept a USM organizarea procesului educațional se face în conformitate cu Planul de învățământ, iar unitățile de conținut ale disciplinelor se realizează în corespundere cu curriculumul disciplinei. Chiar și de la distanță lecțiile se desfășoară conform orarului care a fost aprobat până la suspendarea procesului educațional direct, pentru a se evita suprapunerile de ore ori aglomerarea programului studenților. Evident, responsabilizarea este mai mare pentru formabili, fiindcă sistemul educațional de la distanță le oferă mai multă autonomie și independență. Cert este că și interacțiunea dintre profesor și student este diferită. Recent am implicat Consiliul Studențesc al Facultății de Drept (Asociația Studenților în Drept) pentru a colecta de la distanță opiniile colegilor lor pe marginea studiilor de la distanță. Fiindcă cel mai obiectiv critic rămâne a fi beneficiarul de servicii educaționale. Primele opinii, sunt încurajatoare. Studenții apreciază pozitiv noua modalitate de desfășurare a orelor, deși au evidențiat atât avantaje, cât și dezavantaje. Avantajele conturate de studenți se referă în particular la: accesul la o mare parte a materiei în mediul virtual și posibilitatea accesării lui la orice oră; disponibilitatea și receptivitatea profesorilor de a munci extra-program; abordarea individuală a fiecărui student de către profesori etc. Dintre dezavantaje studenții noștri au arătat: lipsa unei interacțiuni veritabile dintre colegi, dar și dintre studenți și profesori; imposibilitatea de a vizita fizic bibliotecile, chiar dacă Biblioteca Centrală a USM le-a pus la dispoziție o serie de servicii și produse informaționale la distanță (dintre care accesul la: diferite baze de date, catalogul electronic – primo.libuniv.md, repozitoriul instituțional USM etc.). Cel mai mare dezavantaj care a fost evidențiat se referă la lipsa posibilității exersării abilităților de prezentare a materiei în fața auditoriului – exerciții foarte utile pentru viitorii juriști. Or, după cum ziceau ei „odată ce ai teamă de comunicare în public, regimul on-line niciodată nu va acoperi această frică, decât ieșirile la tribună”.
Într-adevăr, trebuie să recunoaștem, că participarea studenților în „aulele virtuale”, nu poate înlocui în totalitate instruirea directă din sălile de curs, chiar dacă este cea mai bună soluție în condițiile curente. Atribuindu-i și avantaje și dezavantaje, mă ambiționez să cred, că învățământul la distanță pe care l-am preluat astăzi, volens nolens, ar putea fi implementat pe viitor la Facultatea de Drept, eventual, prin combinarea lui cu cel direct.
În orice caz, ne-am convins cu toții că atât timp cât există dorință, nimic nu este imposibil.
Cum are loc managementul Facultății de Drept în aceste condiți?
Odată cu suspendarea procesului educațional direct, din start s-a pretins o organizare clară a activităților, iar administrația USM, cu coordonarea directă a Doamnei Prorector pentru activitate didactică, Otilia Dandara, doctor habilitat, profesor universitar, a reacționat prompt la toate acțiunile Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, precum și la orice provocare instituțională – ceea ce a facilitat organizarea internă a activităților la nivel de facultate. În esență, colaborarea și conlucrarea este cheia reușitei. Și mă refer acum la colaborarea și conlucrarea constantă pe orice linie, atât pe verticală, cât și pe orizontală: dintre administrația instituțională și cea a facultății; administrația facultății și profesori, personal auxiliar, studenți; profesori - profesori; profesori-studenți; studenți-personal auxiliar etc. Repere pentru organizarea procesului educațional în sistem online au fost actele emise de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, precum și documentele și deciziile instituționale. Deopotrivă, la nivel de facultate, am emis dispoziții, circulare, note de informare – relevante pentru organizarea procesului educațional de la distanță. Tot în mediul virtual, ne-am întrunit și cu membrii Biroului Facultății de Drept, dar am și desfășurat ședința Consiliului Facultății de Drept, atunci când s-a pretins soluționarea unor întrebări care nu puteau fi amânate.
Cum se vor desfășura examenele de absolvire?
Astăzi, putem numai să proiectăm acțiuni orientative privind desfășurarea examenelor de licență, pentru a fi pregătiți pentru orice situație. Cert este că vom acționa, în funcție de încetarea ori extinderea stării de urgență, precum și în funcție de deciziile Ministerului Educației, Culturii și Cercetării la acea etapă. Din punct de vedere organizatoric, suntem pregătiți pentru desfășurarea examenelor de licență. Ca modalitate de desfășurare, examinăm cel puțin trei posibilități: fie desfășurarea examenelor de absolvire, conform calendarului academic, în sălile de curs ale Universității de Stat din Moldova – caz în care pe data de 15 mai 2020 starea de urgență va înceta și vom avea certitudinea desfășurării examenelor în condiții de siguranță, fie amânarea organizării examenelor de licență pentru o altă dată, în afara calendarului academic prestabilit – caz în care starea de urgență s-ar prelungi, dar nu ar depăși perioada de vară, fie desfășurarea examenelor de stat în sistem online – în scenariul cel mai pesimist.
În orice caz, preocuparea noastră de bază va fi siguranța persoanelor implicate în desfășurarea examenelor de absolvire, fiindcă soluții pentru organizarea eficientă a examenelor de licență există.
Va exista admitere pentru noul an de studii 2020-2021 și cum se va desfășura procesul?
Desigur că va exista. Admiterea nu a fost și nici nu va fi anulată. Mai mult ca atât, curând pe site-ul Universității de Stat www.usm.md va fi plasată toată informația utilă cu privire la admiterea la toate facultățile Universității de Stat din Moldova, dar și pe site-ul Facultății de Drept www.drept.usm.md – în partea ce ține de oferta educațională a celei mai mari facultăți de instruire juridică din Republica Moldova. În context, reamintesc că la Facultatea de Drept a USM se organizează studii atât la Ciclul I - Licență, învăţământ la zi, cât cu frecvenţă redusă, cât și la Ciclul II – Masterat. Pe această cale, îndemn viitorii absolvenți interesați de studii calitative la drept să nu ezite să aleagă Facultatea de Drept a Universității de Stat din Moldova.
Vă mulțumim!
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!