(interviu) Despre beneficiile, riscurile și securitatea programului Cetățenie prin Investiție cu Paddy Blewer, director de comunicare al H&P Global

Programul Cetățenie prin Investiții este capabil să injecteze capital în economia țării și să creeze locuri de muncă, este de părere Paddy Blewer, directorul de PR și Comunicare din cadrul companiei H&P Global, care ar urma să implementeze programul în Republica Modova. Potrivit lui Blewer, criticile aduse programului vin, în mare parte, dintr-o lipsă de înțelegere a proceselor implicate în implementarea acestuia.

Foto: UNIMEDIA

Domnule Blewer, explicați ce este programul Cetățenie prin Investiții și care sunt beneficiile acestuia pentru Republica Moldova?

Cetățenia prin Investiții sau Reședința prin Investiții ar putea fi privită, într-un fel, ca găsirea unui depozit mare de petrol sau minerale în țara dvs. Programul poate aduce o rentabilitate economică semnificativă, poate injecta direct capital în țară și, de asemenea, poate crea oportunități pentru noi locuri de muncă pentru tot spectrul social, de la locuri de muncă de seniori bine plătite, precum avocați, economiști și planificatori, până la niveluri inferioare, lucrători în construcții, curățitori, astfel încât întreaga societate moldovenească să poată beneficia de Cetățenie prin Investiție. Totuși, trebuie să ne amintim că, la fel ca și petrolul, aceasta este o resursă finită. Trebuie să utilizați capitalul cu înțelepciune, pentru a construi o temelie bună, întrucât acesta, la un moment dat, se va termina. În cazul Republicii Moldova, programul permite doar 5000 de pașapoarte pentru Cetățenie prin Investiții. Aceasta este o resursă mult mai mică, pe care Moldova trebuie să o folosească cu înțelepciune.

Explicați procesul de verificare al potențialilor clienți. Să înțelegem că este vorba despre un proces format din patru etape...

Procesul din patru etape este vital, pentru că înțelegem cât de important este pentru statele suverane să mențină barierele informaționale, de securitate, de aplicare a legii, și să se asigure împotriva spălării banilor. Clienții sunt propuși de agenții mandatați de către Guvern, iar apoi Guvernul preia procesul. Henley and Partners efectuează propriul proces de verificare a antecedentelor, dar acesta, din păcate, nu este aplicat asupra întregului spectru al industriei. Odată ce clientul este propus, departamentul guvernamental responsabil de program își asumă responsabilitatea și îl trece printr-o serie de verificări publice, utilizează baze de date proprii, care au un cost dar sunt importante pentru că, prin acestea, poți înțelegi întreaga istorie a vieții unei persoane. Ulterior, se recurge la consultanți specializați, cum ar fi Exiger sau Thomson Reuters, care lucrează cu cele mai importante bănci din lume și cu manageri de avere, pentru a verifica informația despre indivizi, sursele lor de finanțare, unde au fost toată viața, ce fac, astfel încât să se asigure că aceștia sunt investitori legitimi.

Este vital să avem toate pârghiile statului implicate în proces, motiv pentru care, procesul este condus, în acest caz, de Guvernul Republicii Moldova. Astfel, este implicat sistemul judecătoresc, organizațiile de informație și securitate, iar ulterior, sunt utilizate și organizațiile internaționale, ca Interpol, Europol, astfel încât să poată fi dezvoltat un tablou comprehensiv despre aplicant, iar Guvernul și oamenii din Moldova să se poată simți cât mai confortabil în legătură cu siguranța acestui program. Aș mai adăuga faptul că, practic fiecare investitor care depune dosarul pentru programul Cetățenie prin Investiției, are un cont bancar internațional, într-o bancă importantă. Vorbim de investitori cu venituri mari. Respectiv, ei deja au trecut prin procese semnificative de „cunoaștere a clientului”, din partea partenerilor lor bancari. Astfel, fondurile pentru investiții transferate în Republica Moldova vor fi făcute printr-o companie internațională care prestează servicii financiare, monitorizată de diverse autorități de reglementare, atât naționale, cât și internaționale. Astfel, putem spune că programul moldovenesc Cetățenie prin Investiții este extrem de bine securizat.

Așa cum ați menționat, Guvernul este implicat în implementare. Credeți că Moldova are acest background politic și judecătoresc pentru a se asigura că rigorile internaționale sunt respectate?

Da, categoric. Am 20 de ani de experiență de lucru în fosta Uniune Sovietică și am fost impresionat de structurile puse la dispoziție de către Guvern pentru implementarea programului. Lucrul care m-a impresionat este că există un angajament categoric de a implementa acest program într-un mod corect. Este un sistem bun, cu oameni corecți și cred că moldovenii pot avea încredere în capacitățile profesioniștilor care există în țară.

După cum știți, ideea de a implementa programul în Moldova a primit multe critici. De ce credeți că unii politicieni, dar și reprezentanți ai societății civile au fost atât de critici față de acest program?

Cred că, în general, sunt câteva probleme aici. Prima ar fi problema educației. În cazul Moldovei, care este o țară nouă și care a trecut printr-o istorie plină de provocări în perioada post-sovietică, este de înțeles că există aceste discuții interne despre ce înseamnă să fii moldovean. Acest lucru poate fi observat, în ultimii 30 de ani, și în Europa centrală și de est. Aceste discuții sunt complicate și pline de provocări. Introducerea unui program care oferă cuiva posibilitatea de a deveni moldovean vine să sporească aceste provocări. Educație este importantă astfel încât beneficiile programului să poată fi văzute. De asemenea, un număr de provocări sunt pur politice. În țările în care există aceste programe, fie de cetățenie sau reședință, opoziția de obicei critică programul, dar nu pentru că au anumite obiecții față de program, dar pentru a ataca politic. Majoritatea criticilor pe care le-am auzit sunt prost argumentate și demonstrează o lipsă de înțelegere a participanților și a proceselor implicate.

Au fost o serie de erori tehnice, ceea ce mă face să simt o neîncredere în faptul că criticii într-adevăr înțeleg problemele implicate, dar și dedicația pentru a implementa cele mai bune practici în domeniul verificării antecedentelor.

Unele partide de opoziție au declarat recent că vor anula legea privind Cetățenie prin Investiții. Ce va face Henley and Partners pentru ca programul să fie păstrat?

Noi vrem doar să fim deschiși și transparenți și să interacționăm cu cât mai mulți oameni, pentru a argumenta de ce credem că acest program este pozitiv pentru Republica Moldova și oamenii din țară. Cum am mai spus, dacă programul va fi restartat, acesta va aduce milioane de dolari în investiții directe pentru Republica Moldova, va crea joburi noi și va oferi Moldovei posibilitatea de a investi în infrastructură strategică. Credem că este ceva foarte pozitiv. Totodată, înțelegem că există îngrijorări legate, în principiu, de o lipsă de educație și aici ne dorim să ne implicăm. Tocmai de aceasta am vorbit cu diverși oameni, de asta sunt aici, vorbind cu dvs. Vrem să vorbim cu cât mai mulți oameni, pentru ca ei să audă și istoria noastră și să se implice într-un mod obiectiv. În consecință, sperăm că vor fi tot mai puține îngrijorări față de securitate, informație și alte aspecte și va fi o înțelegere mai mare privind beneficiile programului.

Spuneți-ne și despre experiența altor state în implementarea acestui program

Dacă ne uităm în lume, ar fi greșit să spunem că doar țările mici implementează programe de migrație a investițiilor. Personal, pot spune că experiența mea ține de programele respective din Marea Britanie, pentru că odată ce am devenit analist de securitate, am început lucrul cu companii internaționale a căror sedii erau stabilite în Londra. Motivul pentru care era acestea erau stabilite în Londra este pentru că Marea Britanie are un program de migrație a investițiilor foarte reușit. Acesta este un exemplu de țară care caută să își diversifice economia prin oferirea de opțiuni de migrație a investițiilor și creând locuri de muncă pentru oameni ca mine. Exact același lucru se întâmplă în Statele Unite. Acestea identifică domenii în țară care au nevoie de investiții, care nu pot utiliza resurse tradiționale și oferă soluții de migrație a investițiilor, astfel încât investitorul să injecteze capital într-un anumit proiect, iar apoi să obțină Cartea Verde și dreptul de reședință, fără a fi obligat să trăiască acolo unde se implementează proiectul. Cred că este un lucru din care se poate învăța ceva, programul este despre crearea de valori pentru un stat suveran și oamenii acestuia, așa încât Guvernul poate decide cum să dispună de acest capital, iar investitorii obțin o abilitate mai mare de a migra pe glob.


Pub