Oamenii spun că „vânzătorii ating marfa și banii, mănâncă, fumează, totul se întâmplă fără ca aceștia să-și spele mâinile; produsele sunt păstrate necorespunzător”, „e multă îmbulzeală și incomod să treci din cauza spațiului îngust dintre tarabe”. Oamenii resimt tot mai des efectele unei proaste gestionări a piețelor și aleg o variantă aparent mai sigură - market-urile și tot mai rar vizitează piețele.
Primăria Mea a publicat o cercetare în care caută cine este responsabilul pentru situația în care au ajuns piețele și vine cu o serie de bune practici din Occident, dar și din Moldova pentru a remedia situația.
La moment, Chișinăul este are 38 piețe dintre care: 17 sunt mixte, opt de mărfuri nealimentare, șapte de comercializare a florilor, patru de comercializare a automobilelor și pieselor de schimb, o piață de păsări și animale de companie.
Piețele sunt create în baza deciziei consiliului local și sunt gestionate de către administratorul pieței, care poate fi autoritatea administrației publice locale sau un agent economic.
Autoarea analizei, Paulina Cernauțanu identifică câteva cauze ale problemelor din piețele din mun. Chișinău:
- Lipsa unui un concept de dezvoltare a piețelor - autoritățile locale și-au propus să rezolve această problemă cu ajutorul unui studiu de fezabilitate. Scopul acestuia este de a identifica numărul optim de piețe, cum pot fi acestea modernizate și mutate din centrul orașului, la periferii. Timp de cinci ani, autoritățile susțin că nicio companie nu a participat în cadrul concursului de a identifica o companie care s-ar ocupa de aceasta.
- Neîndeplinirea mai multor obiective din cadrul strategiei de dezvoltare a comerțului interior pentru anii 2015-2020. Printre care: optimizarea/modernizarea piețelor agroalimentare sau optimizarea piețelor de mărfuri nealimentare cu interzicerea activității lor în nucleul istoric al orașului Chișinău
- Coruptibilitatea organelor de control sau riscurile de corupție a acestora, printre care este și Agenția Națională pentru Sănătate Publică.
Cercetarea vine și cu o serie de recomandări pentru autorități și administratorii piețelor: să creeze o platformă de comunicare între autorități, administratori și vânzători; să instruiască producătorii despre promovarea și vânzarea produselor în piață; să elimine dublarea competențelor pe anumite domenii de activitate și atribuții a organelor de control; să identifice și stabilească un aspect unic și estetic al tarabelor din interiorul pieței.
Pentru mai multe informații, citiți textul integral.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!