Nume
Parola
Vizualizări: 3125
Cazul minorei din Cărpineni, raionul Hînceşti care a decedat în drum spre spital – obiectul unui dosar penal intentat de Procuratura Generală
Chișinău, 18 Martie 2015 — La recomandarea ombudsmanului Anatolie Munteanu, Procuratura Generală a iniţiat un dosar penal în cazul fetiţei de doi ani din satul Cărpineni, raionul Hînceşti care a decedat în drum spre spital. Cauza penală a fost pornită „în privinţa managerilor şi personalului medical al unor instituţii medico-sanitare publice din raionul Hînceşti pentru neîndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor de serviciu soldată cu decesul minorei E.C. în vîrstă de 2 ani şi 7 luni”.

În răspunsul Procuraturii Generale la demersul anterior al ombudsmanului, se menţionează că investigaţiile efectuate au demonstrat justeţea argumentelor invocate de Anatolie Munteanu, ceea ce a servit drept temei pentru iniţierea cauzei penale în baza prevederilor art. 213 lit. b) şi art. 329 alin. (2) lit. b) Cod penal. S-a dispus ca urmărirea penală în acest caz să fie efectuată de procurorii raionului Hînceşti.

Se impune de notat că directorul CpDOM Anatolie Munteanu în ianuarie 2015 s-a sesizat din oficiu în cazul copilului de doi ani din satul Cărpineni, raionul Hînceşti. În urma investigațiilor efectuate de CpDOM au fost identificate mai multe aspecte problematice în activitatea unor instituţii medico-sanitare din acest raion. S-a stabilit că în cazul vizatabateri de la normele şi reglementările interne au fost admise la toate verigile sistemului de sănătate prin care au trecut solicitanţii de servicii medicale: medicul de familie din cadrul Centrului de Sănătate, Punctul Asistenţă Medicală Urgentă Cărpineni, Spitalul Cărpineni. S-a mai constatat că ordinele Ministrului Sănătăţii fie că nu se execută, fie se îndeplinesc formal. Asta inclusiv din cauza că lucrătorii medicali nu cunosc aceste ordine.

Potrivit directorului CpDOM, Anatolie Munteanu, cazul copilului de doi ani din raionul Hînceşti a scos în evidenţă grave carenţe de sistem – unul inapt de a veni în ajutor solicitantului de asistenţă medicală calificată.

În opinia ombudsmanului, managerii și personalul medical din instituțiile medico-sanitare publice nu și-au îndeplinit obligația de a acționa cu celeritate și au admis o ingerință suficient de serioasă în exercitarea dreptului la viață, garantat de art. 24 din Constituția Republicii Moldova și de art. 2 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale.

Din considerentele expuse, în temeiul art. 25 alin. (1) lit.b) din Legea cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul) nr. 52 din 03.04.2014 și art.274 din Codul de procedură penală, directorul CpDOM Anatolie Munteanu a expediat un demers procurorului general al ţării Corneliu Gurin, în care a solicitat organizarea controlului faptelor expuse prin prisma art.213 și art.329 din Codul penal.

În ultimul timp în atenţia directorului CpDOM Anatolie Munteanu s-au aflat mai multe cazuri de neglijenţă manifestată de cadrele medicale, presupus malpraxis, servicii medicale necalitative prestate etc., care s-au soldat fie cu daune pentru sănătatea pacienţilor, fie chiar cu decesul acestora. În toate aceste cazuri CpDOM a intervenit în limita competenţelor atribuite prin lege şi a făcut recomandările de rigoare Ministerului Sănătăţii, precum şi altor instituţii medicale din ţară. În unele situaţii au fost expediate demersuri Procuraturii Generale de intentare a unor dosare penale în privinţa managerilor şi personalului medical al unor instituţii medico-sanitare publice.Drept urmare a acestor intervenţii, au fost adoptate măsuri pentru eliminarea deficienţelor atestate, tragerea la răspundere a persoanelor vinovate, fie pacienţilor vizaţi le-au fost acordate serviciile medicale necesare.

Ombudsmanul Anatolie Munteanu încurajează persoanele care au avut de pătimit din cauza nepăsării, atitudinii superficiale, lipsei de profesionalism a lucrătorilor medicali să se adreseze la Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova pentru a-şi apăra dreptul la ocrotirea sănătăţii, la servicii medicale de calitate. Totodată, ombudsmanul se adresează Ministerului Sănătăţii, administraţiei instituţiilor medicale din ţară să întreprindă acţiunile necesare pentru a asigura prestarea unor servicii medicale de calitate, accesul echitabil la îngrijiri de sănătate de calitate adecvată,precum şi securitatea pacientului.