Parcul Urban de Autobuze din Chişinău efectuează achiziții nefundamentate economic. Cât costă reparația unui autobuz vechi

autobuz1-e1492508326882
Foto: Independent.md

În situația în care uzura parcului rulant este completă, întreprinderea municipală Parcul Urban de Autobuze (PUA) din Chişinău efectuează achiziții nefundamentate economic pentru procurarea mijloacelor de transport cu termenul de exploatare extrem de mare și defecte.

Un raport de audit al Curţii de Conturi scoate la iveală că pentru bugetul Capitalei ar fi mai ieftin să cumpere de peste hotare autobuze funcționale la mâna a doua, decât să le repare pe cele vechi din dotarea Parcului Urban, transmite mold-street.com.

Primăria Chișinău cheltuie anual 400 milioane lei pentru a subvenționa două întreprinderi falite.

În anul 2016, pentru reparația autobuzelor (127 de unități) au fost efectuate cheltuieli de 11,62 milioane lei, în medie pe autobuz – 91.530 lei, variind de la 40 lei până la 384.580 lei (fără anvelope și acumulatoare).

„Pentru 19 autobuze verificate aceste cheltuieli au constituit 2,1 milioane lei, variind de la 30.050 lei până la 384.580 lei, sau în medie pe autobuz 110.730 lei”, constată auditorii Curţii de Conturi.

Potrivit controlorilor din informațiile Serviciului Vamal, rezultă că în 2014 SRL Validincom a importat 20 de autobuze din Suedia, aflate în exploatare, în valoare totală de 6,14 milioane lei lei, sau 306.970 lei pentru fiecare autobuz, „ceea ce este mai ieftin decât cheltuielile de reparație suportate pentru un autobuz de către ÎM PUA”.

Curtea de Conturi aduce şi alte exemple de irosire a banilor la Parcul Urban de Autobuze. Prin urmare, două autobuze Volvo, procurate în anul 2012 cu 549.000 lei, stau la conservare din cauza imposibilității utilizării acestora (nu dispun de piesele necesare).

De asemenea, în decembrie 2015, în lipsa procedurii de achiziții, administrația PUA a procurat de la o persoană fizică un autoremorcher KRAZ-260 defect (anul fabricației 1994), cu valoarea de 393.700 lei, care a fost dat în exploatare doar peste aproape doi ani, pe 1 septembrie 2017 (peste 21 de luni).

„Vânzătorul nu și-a executat obligațiunile, reparația fiind efectuată de către PUA, suportând cheltuieli suplimentare de 77.400 lei”, susţine Curtea de Conturi.

O situație similară a fost constatată la procurarea în august 2016 a autobuzului Ikarus 260.43 și a unui val cotit pentru acest autobuz de la o persoană fizică, în valoare de 59.900 lei. Mijlocul de transport a fost exploatat 29 de ani, durata de funcționare utilă preconizată a acestuia fiind doar de 2 ani, fapt ce va condiționat în continuare cheltuieli majorate de întreținere.

Conform datelor din raport Parcul Urban dispune de 164 mijloace de transport, din care în exploatare se află 142, iar în conservare – 22.

De notat că întreprinderea se chinuie de câţiva ani să cumpere autobuze aflate în exploatare, dar fără succes. Pentru activitatea PUA Consiliul Municipal alocă anual subvenţii de peste o sută de milioane lei.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente