Raportul Promo-LEX despre alegerile locale. Cheltuieli nedeclarate, limbaj discriminatoriu și agitație electorală în timpul orelor de muncă

al-doilea-raport-promo-lex-de-monitorizare-a-alegerilor-locale-1525339174

Pe 3 mai, Misiunea de Observare (MO) Promo-LEX a lansat al doilea raport de monitorizare a alegerilor locale noi din 20 mai. În raport, MO constată mai multe probleme care țin de activitatea organelor electorale, finanțarea campaniilor electorale, precum și utilizarea resurselor administrative de către concurenții electorali sau în beneficiul acestora. De asemenea, utilizarea discursului instigator la ură și discriminare a fost la ordinea zilei pe parcursul perioadei de monitorizate.

#Observatorii Promo-LEX  în continuare sunt obstrucționați la CECE Chișinău

MO Promo-LEX regretă obstrucționarea continuă a observatorilor Promo-LEX de către CECE nr. 1 Chișinău prin interzicerea efectuării de fotocopii ale dosarelor concurenților electorali sau de oferire a copiilor acestora, cu respectarea legislației privind protejarea datelor cu caracter personal.

Organele electorale respectă Programul calendaristic

Potrivit vizitelor efectuate de observatori, Consiliile electorale de circumscripție (CECE) au activat conform graficului de lucru aprobat, iar termenul-limită de constituire a Birourilor electorale ale secțiilor de votare (BESV) a fost respectat de toate CECE. Listele electorale au fost transmise către administrația publică locală în termenul legal prevăzut.

#231 activități de promovare electorală

Conform observatorilor Promo-LEX, în perioada monitorizată au fost organizate cel puțin 231 activități de promovare politică, desfășurate în doar 3 localități:

#Chișinău – 142 (61,47%);

#Bălți – 88 (38,10%);

#Jora de Mijloc (r. Orhei) – 1 (0,43%).

Cele mai multe au fost organizate de PSRM – cel puțin 123 activități (53,25%); PPPDA – 31 activități (13,42%), PN – 19 activități (8,23%) etc. Întâlnirile cu cetățenii sunt cel mai utilizat instrument de promovare (50%), de asemenea, corturile sunt utilizate într-un mod activ (22%).

Concurenții electorali nu raportează toate cheltuielile de campanie

În primele 2 săptămâni de campanie (13 – 27 aprilie), 6 concurenți electorali au declarat venituri de 3 715 140 lei și cheltuieli de 3 476 068,46 lei.

Promo-LEX a constatat un transfer de pe contul curent al PSRM pe contul „Fond electoral” al PSRM în sumă de 955 940 lei și care poate fi calificat drept donație din partea unei persoane juridice. Reamintim în context că, plafonul donațiilor din partea persoanelor juridice în contul „Fond electoral” pentru o campanie electorală constituie 100 salarii medii lunare pe economie, adică maxim 615000 lei.

Misiunea de observare a mai constatat cheltuieli efectuate de către PPȘ în comuna Jora de Mijloc (r. Orhei) estimate la 114 100 lei. Precizăm că plafonul maxim al „Fondului electoral” pentru comuna Jora de Mijloc (r. Orhei) este de 93 504 lei.

Candidatul independent Silvia Radu fie nu a depus în termenul stabilit, adică până la 30 aprilie raportul financiar, fie acesta nu a fost publicat de CECE nr. 1 Chișinău nici până la momentul publicării Raportului nr. 2 de monitorizare.

MO Promo-LEX constată că 8 concurenți electorali (PSRM, PPŞ, PDM, PL, PPPDA, PN, PAS, PUN) au omis reflectarea completă a cheltuielilor efectuate pe parcursul celor 2 săptămâni de campanie electorală. Suma totală a cheltuielilor neraportate este estimată la cel puțin 672 489 lei.

Utilizare a resurselor administrative de către concurenții electorali

Observatorii Promo-LEX au raportat cel puțin 25 situații ce pot fi calificate drept utilizare a resurselor administrative:

#10 întâlniri cu alegătorii organizate în incinta grădinițelor în timpul orelor de muncă (PSRM – 7, PN – 2, CI Elena Grițco – 1);

#8 întâlniri cu alegătorii organizate în incinta instituțiilor medicale în timpul orelor de muncă (PSRM 5 –, PPȘ – 1, PL – 1, PPPDA – 1);

#5 întâlniri cu alegătorii organizate în incinta întreprinderilor de stat în timpul orelor de muncă (PSRM – 3, PN – 2);

#1 caz de implicare a autorităților publice în activități de campanie electorală a concurenților în timpul orelor de muncă (PUN); 1 caz de implicare neautorizată a concurentului electoral Silvia Radu în activitățile Primăriei mun. Chișinău.

Un caz aparte de utilizare a resurselor administrative a fost constatat în contextul implicării Președintelui Republicii Moldova în promovarea concurentului electoral din partea PSRM, Ion Ceban, fapt ce poate fi totodată calificat drept agitație electorală cu utilizarea imaginii autorităților publice.

Discurs instigator la ură și discriminare prezent în mesajele concurenților

MO Promo-LEX a continuat monitorizarea cazurilor de discurs instigator la ură și discriminare în mesajele concurenților. Reieșind din informațiile colectate au fost constatate cel puțin 7 cazuri când concurenții electorali au fost ținta unor astfel de mesaje și două cazuri când concurenții au generat astfel de discursuri.

Patru concurenți politici au fost afectați de diferite forme de intoleranță. Cei vizați de mesaje care instigă la ură și discriminare sunt candidatul PPPDA la funcția de primar general al Chișinăului – Andrei Năstase (în 4 cazuri din 7), urmat de Valeriu Munteanu, Ion Ceban și Silvia Radu (câte 1 caz fiecare).

De cealaltă parte, Valeriu Munteanu – candidatul PL la funcția de primar general al mun. Chișinău, a utilizat în 2 cazuri discursuri care instigă la ură și promovează stereotipurile legate de vârstă.

Misiunea de Observare a Alegerilor locale noi din 20 mai 2018 este finanțată de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și cofinanțată de către Departamentul Justiție și Drepturile Omului al Fundației Soros-Moldova, pe componenta de monitorizare a discursului instigator la ură și discriminare.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente