Biroul Național de Statistică (BNS) a elaborat o analiză amplă despre activitatea instituțiilor de educație timpurie în anul 2017.
În 2017, în Moldova funcționau 1458 de instituții de educație timpurie, inclusiv:
#833 cu statut de creșă-grădiniță;
#529 – grădinițe;
#73 – școli-grădinițe;
#21 – centre comunitare;
#2 creșe.
După destinație s-au distins 3 tipuri de instituții: 1443 cu destinație generală, 5 – sanatoriale și 10 – speciale.
Numărul instituțiilor de educație timpurie a manifestat o tendință continuă de majorare pe parcursul a mai multor ani. Comparativ cu anul 2010 acest număr s-a majorat cu 77 unități, iar comparativ cu anul 2016 s-a diminuat ușor cu 11 unități.
Contingentul de copii din educația timpurie. Numărul copiilor înscriși în instituțiile de educație timpurie în anul 2017 a constituit 149,2 mii, prezentând o ușoară scădere cu circa o mie persoane comparativ cu anul precedent.
Sectorul privat este slab conturat în educația timpurie, marea majoritate a copiilor fiind înscriși în instituțiile de stat (99,8%). Puțin peste jumătate dintre copiii înscriși în grupelede educație timpurie au fost băieți (51,6%) și au fost înscriși în unitățile educaționale din mediul rural (52,9%). Din totalul copiilor cuprinși cu educație timpurie, 124 copii au fost cuprinși în unități cu regim de lucru de 6 zile pe săptămână. În același timp, 272 copii au frecventat grupe cu durata aflării de 24 ore și 1010 copii au frecventat grupe cu durata aflării de 4-6 ore pe zi.
Continuă să existe discrepanțe între gradul de cuprindere al copiilor cu educație timpurie în mediul urban și rural. Gradul de cuprindere cu educație antepreşcolară (1-2 ani) în mediul urban a fost mai înalt decât în rural.
În distribuția pe vârste a copiilor înscriși în educația timpurie, se observă preponderența copiilor cu vârsta de 5 ani (22,8%), de 4 ani (22,6%), de 3 și 6 ani (câte 21%). Ponderea copiilor cu vârsta de până la 2 ani (cuprinși cu educație antepreşcolară)reprezintă 11,2%, iar a copiilor în vârstă de 7 ani și peste – 1,2%.
Cea mai înaltă pondere a copiilor în vârstă de 3 ani și peste din total copii s-a înregistrat în municipiul Chișinău – 91,1%, iar cea mai mică în UTA Găgăuzia – 85,9%.
La 100 locuri în instituțiile de educație timpurie din țară reveneau 86 copii, la fel ca și în ultimii 4 ani. Numărul mediu de copii la 100 locuri în instituțiile din mediul urban a fost de 100 persoane, iar în mediul rural – 76 persoane. Cele mai înalte valori ale acestui indicator s-au înregistrat în mun. Bălți – 113 copii, mun. Chișinău – 104 copii și UTA Găgăuzia – 101 copii, iar cel mai puțin solicitate au fost grădinițele din raionul Leova, capacitatea lor fiind utilizată doar pe jumătate (51 copii la 100 locuri).
Copii cu necesități speciale. Pentru copiii cu necesități speciale în țară funcționează 10 instituții specializate cu 69 grupe. Totodată, în cadrul a 5 instituții cu destinație generală funcționează 11 grupe cu destinație specială. Numărul copiilor cu necesități speciale din aceste instituții a fost de 1196 persoane, cu circa 13,0% mai puțin față de anul 2016. Majoritatea acestor copii fac parte din grupa de vârstă 3 ani și peste și sunt cuprinși cu educație preșcolară (96,2%). Mai mult de jumătate din acești copii (55,5%) sunt cu dereglări de vorbire, 19,1% – cu dereglări de vedere și 9,6% – cu deficiente mintale
Tot mai multe grădinițe sunt adaptate la necesitățile copiilor cu dizabilități. Numărul copiilor cu dizabilități, care au frecventat în anul 2017 instituțiile de educație timpurie a înregistrat cifra de 164 persoane.
Cadre didactice în educația timpurie. În anul 2017, din totalul de 30,6 mii persoane care asigurau activitatea didactică și nedidactică din educația timpurie, 41,% a fost personal didactic și de conducere, iar 59,% – alte categorii de personal. Din totalul de 12,6 mii cadre didactice din educația timpurie (cu 81 persoane mai puțin decât în anul precedent), 90,8% a fost personal didactic calificat. Ponderea cadrelor didactice cu studii superioare în instituțiile de educație timpurie s-a majorat cu 1,2% față de anul 2016.
Baza tehnico-materială. În anul 2017 instituțiile de educație timpurie au fost dotate cu 2668 computere, peste jumătate (67,0%) din ele au avut conectare la Internet. Din total instituții, doar 14,8% dispun de sală sportivă, mai mult de jumătate din grădinițe sunt dotate cu sală muzicală. Din cele 6,3 mii săli de grupă din instituțiile de educație timpurie, 4, 4% sunt cu utilizare unică, 78,5% – cu utilizare dublă și 17,1% – cu utilizare triplă.