Prezenţa maritimă a Chinei în UE a crescut în ultimul timp într-un ritm fără precedent, ca urmare a investiţiilor în infrastructură portuară strategică, arată o analiză a Serviciului de Cercetare al Parlamentului European, potrivit cursdeguvernare.ro.

Raportul avertizează că experienţele din anii anteriori ale unor ţări de pe alte continente ar trebui să reprezinte o lecţie privind colaborarea asimetrică promovată de China.

Beijingul a lansat în 2013 iniţiativa Maritime Silk Road Initiative şi a reuşit să facă progrese uriaşe, devenind un competitor în creştere accelerată, reuşind să obţină controlul pe termen lung al unor porturi din întreaga lume.

Procesul de achiziţii s-a intensificat după fuzionarea, în 2016, a două mari companii de stat – China Shipping şi China Ocean Shipping Company (COSCO), iar fondurile uriaşe puse la bătaie au declanşat o adevărată competiţie între porturile UE cu poziţii geostrategice pentru atragerea investiţiilor chineze.

Analiza oferă şi un exemplu – după ce COSCO s-a concentrat pe portul Piraeus, ca poartă maritimă principală pentru a pătrunde pe piaţa din Europa Centrală şi de Est, compania a vândut acţiunile pe care le deţinea în portul Napoli, în 2016.

Efectul a fost scăderea drastică a tranzitului de containere în portul italian.