/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 790: 20.000 de parașutiști la Ceasov Iar și fără Patriot de la UE. A căzut turnul televiziunii

/VIDEO/ Democrația dincolo de ocean: În SUA, media înseamnă afacere. Americanii plătesc pentru un produs mediatic calitativ

missing
23 martie 2018, ora 10:42

Părinții fondatori ai SUA au creat nu doar trei ramuri ale puterii, ca să se echilibreze una pe cealaltă, dar au creat și presa liberă, care să fie un câine de pază. Ei au înțeles că au nevoie de un câine de pază. Nu știau că este așa, dar asta e parte a ceea ce au crezut că va face un sistem democratic să funcționeze,” susține Ellen Weiss, vicepreședinte „Scripps”.

Ellen Weiss este vicepreședintele unei instituții media care realizează și investigații jurnalistice. Deseori ziariștii sunt nevoiți să interacționeze cu autoritățile pentru a obține o reacție.

Guvernul are responsabilitatea să ne furnizeze informația pe care am solicitat-o. Câteodată o fac, alteori nu, iar uneori petrec prea mult timp spunându-ne că încearcă să găsească o anumită informație, dar nu le reușește,” menționează Ellen Weiss.

Deși se întâmplă ca și în Statele Unite oficialii să invoce argumente precum că informațiile solicitate ar conține date cu caracter personal sau secret de stat, jurnaliștii sunt insistenți. Ceea ce poate conduce și la intimidări…

„Am primit apeluri de la oficiali care au și strigat la mine, fiindcă ei credeau că eu sunt iresponsabilă că vorbesc despre o anumită istorie, erau furioși că noi vom face publice anumite informații, îmi spuneau că am greșit, dar, de fapt, ei încercau să mă intimideze. Încercau să mă convingă că am greșit.
– Și dvs?
– Eu știam că am dreptat,” menționează Ellen Weiss.

Companiile private pot amenința jurnaliștii cu procese de judecată. Din propria experiență, Ellen Weiss spune că din acest motiv este important ca instituția în care activezi să fie dispusă să susțină o investigație financiar și nu numai.

În funcție de compania pentru care lucrezi, poți fi în situația de a nu-ți permite un proces de judecată. Oamenii ar putea fi intimidați, deoarece îți este frică că poți pierde publicitatea”, menționează vicepreședinta „Scripps”.

Iar ca instituția să fie independentă din punct de vedere financiar, este nevoie de produse jurnalistice calitative și echidistante. Bineînțeles, mai spune jurnalista americană, contează să-ți vinzi produsul pe toate căile disponibile.

„Uneori oamenii preferă să asculte radio, unii citesc on-line, alții citesc ziare, unii vor video atunci când își doresc ei asta, iar alții privesc televizorul. Pentru mine, contează să mă asigur că istoriile despre care vorbesc sunt accesibile pentru oameni oriunde ei își iau doza de informație”, menționează Weiss.

Chiar dacă instituția nu și-a propus să activeze pentru profit, în Statele Unite oamenii sunt dispuși să plătească pentru conținutul original.

„În cazul unei instituții media non-profit, oamenii sunt îndemnați să contribuie financiar. Dacă vorbim despre o stație radio non-profit, 60% din venituri veneau din contribuțiile publice și voluntare de bani, fiindcă oamenii apreciau și credeau în jurnalism”, conchide Weiss.

*** Subiectul a fost realizat cu suportul Ambasadei Statelor Unite la Chișinău.

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram