08:35:44 25.04.2024
Stiri

„Promo-Lex” BATE Comisia Electorală cu propriile argumente: Modifică procedurile electorale cu mai puțin de un an înaintea alegerilor. Experții critică inițiativele care DEFAVORIZEAZĂ diaspora

Politică 15.03.2018 09:28 Vizualizări1449 Autor: Ziarul National
„Promo-Lex” BATE Comisia Electorală cu propriile argumente: Modifică procedurile electorale cu mai puțin de un an înaintea alegerilor. Experții critică inițiativele care DEFAVORIZEAZĂ diaspora


Asociația „Promo-Lex” nu este de acord cu mai multe modificări ale Regulamentului privind înregistrarea prealabilă, elaborat de Comisia Electorală Centrală (CEC), inclusiv și din cauza faptului că acestea sunt făcute cu mai puțin de un an înaintea alegerilor parlamentare, contrar recomandării Comisiei de la Veneția, argument pe care l-a invocat și CEC atunci când a respins cererea de înregistrare a grupului de inițiativă pentru organizarea unui referendum de anulare a sistemului mixt.

Într-o opinie făcută publică, „Promo-Lex” regretă faptul că CEC admite modificări importante și necesare ale procedurilor electorale care influențează direct alegătorii și gradul lor de implicare în alegeri, citând dintr-un document al Comisiei de la Veneția: „Dacă se aduc modificări în elementele fundamentale ale legislației electorale, inclusiv în sistemul electoral propriu-zis, acestea trebuie să aibă loc cu mult timp, cel puțin cu un an, înainte de următoarele alegeri”.

„Dacă este luat în calcul termenul la care modificarea de către Parlament a Codului electoral a intrat în vigoare – în vara lui 2017, dar și recomandarea Comisiei de la Veneția ca schimbările în lege care țin de alegeri să aibă loc cu cel puțin un an înainte de alegeri, această inițiativă a CEC pare să fie tardivă”, spun experții electorali.

Cel mai mult, „Promo-Lex” critică abordarea pe care o aduce modificarea CEC în defavoarea diasporei. Mai exact, ar putea avea loc excluderea posibilității ca cetățenii care s-au înregistrat prealabil să voteze conform listelor de bază, ceea ce vine în contradicție cu recomandările internaționale privind alegerile din Republica Moldova, care au recomandat limitarea numărului de alegători care au votat pe liste suplimentare.

Mai mult, inițiativa nu ar trebui să preceadă completări la acest capitol și în alte câteva acte mai cuprinzătoare, cum ar fi bunăoară Regulamentul privind particularitățile constituirii și funcționării secțiilor de votare pentru alegătorii din stânga Nistrului. „Promo-Lex” salută intenția CEC de a dezvolta, chiar dacă cu întârziere, cadrul normativ privind înregistrarea prealabilă și a cetățenilor Republicii Moldova cu domiciliul înregistrat în localitățile din stânga Nistrului.

„Realmente, din totalul de 19 propuneri de modificare și completare, doar 8 sau circa 42% se referă la cazul alegătorilor din localitățile din stânga Nistrului (Transnistria). În rest, modificările vizează, în special, situația alegătorilor care în ziua votării se vor afla peste hotarele Republicii Moldova sau reglementează aspecte tehnice de ordin general al procedurii de înregistrare prealabilă.

Asociația Promo-LEX nu este de acord cu intenția CEC de a exclude cetățenii R. Moldova care au utilizat procedura de înregistrare prealabilă din listele electorale de bază. Modificările propuse de CEC contravin flagrant recomandărilor Comisiei de la Veneția, care în Opinia comună pentru Republica Moldova cu privire la proiectul de modificare a sistemului electoral prescria necesitatea limitării numărului alegătorilor incluși pe listele electorale suplimentare. Mai mult, subiectul privind numărul mare de alegători care votează în baza listelor suplimentare, cu regret, dar este menționat în majoritatea rapoartelor de observare a alegerilor elaborate de misiunile naționale și internaționale de monitorizare. În cazul dat, prin privarea cetățenilor ce au trecut înregistrarea prealabilă de dreptul de a vota în liste electorale de bază, numărul alegătorilor înscriși în liste suplimentare se va majora nejustificat. Pentru cazul cetățenilor R. Moldova cu domiciliul înregistrat în localitățile din stânga Nistrului, Asociația „Promo-Lex” insistă să fie elaborate liste electorale de bază ce vor cuprinde toți cetățenii cu drept de vot care domiciliază ori își au reședința pe teritoriul circumscripției electorale respective din stânga Nistrului, conform datelor din Registrul de stat al alegătorilor (RSA). În felul acesta, se va asigura caracterul public al repartizării alegătorilor cu domiciliul în stânga Nistrului per fiecare din cele două circumscripții constituite în regiune”, cităm din observările „Promo-Lex”.

De asemenea, experții independenți se opun excluderii cetățenilor Republicii Moldova luați la evidență consulară de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare din categoria de cetățeni aflați peste hotare care obligatoriu sunt înscriși în listele electorale de bază și nu este de acord cu abordarea minimalistă a scopului procedurii de înregistrare prealabilă.

„Conform proiectului de modificare, „înregistrarea prealabilă are drept scop stabilirea numărului estimativ al alegătorilor care vor vota peste hotarele țării în ziua alegerilor și al alegătorilor din localitățile din stânga Nistrului (Transnistria) care vor vota la secțiile de votare organizate pe teritoriul Republicii Moldova aflat sub jurisdicția constituțională a autorităților publice centrale, în vederea constituirii secțiilor de votare, de asemenea are drept scop stabilirea numărului estimativ al buletinelor de vot ce vor fi distribuite secțiilor de votare respective”. În acest sens, pe lângă stabilirea numărului estimativ de alegători și a numărului estimativ al buletinelor de vot, prevăzute la pct. 2 (potrivit modificărilor) insistăm să fie introdus, suplimentar, expres în Regulament ca obiective ale procedurii: - întocmirea listelor electorale de bază, și - stabilirea amplasării preliminare și finale (geografiei electorale a) secțiilor de votare”, recomandă experții.

Asociația „Promo-Lex” mai semnalează o altă problemă care reiese din caracterul facultativ al procedurii de înregistrare prealabilă – estimarea numărului de alegători. Potrivit modificărilor, unul din cele două scopuri ale înregistrării prealabile ar fi stabilirea numărului estimativ al buletinelor de vot ce vor fi distribuite secțiilor de votare respective. Problema poate prinde contur în condițiile în care gradul de utilizare a procedurii, care nu este obligatorie, va fi unul nesemnificativ, respectiv vor exista incertitudini privind numărul de buletine de vot necesare. „Promo-Lex” recomandă ca numărul de buletine repartizate pentru secțiile distincte deschise pentru cetățenii din stânga Nistrului să reiasă din norma specială privind asigurarea cu buletine a secțiilor deschise peste hotare – până la 5 000 buletine de vot.


Stiri relevante

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md