„Suntem deja în discuţii cu ei”, a confirmat pentru ABC Abdul Raham, responsabilul malaezian pe această speţă.

În 2014, Malaezia a semnat de altfel un memorandum prin care Biroul australian pentru Siguranţa Transporturilor îşi asuma conducerea anchetei în dispariţia Mh370, unul dintre cele mai mari mistere din istoria aviaţiei. Însă, în anii care au trecut, acordul a fost tras pe linie moartă, iar autorităţile Kuala Lumpur vor acum să îl reactiveze.

Potrivit ABC, premierul Australiei, Malcolm Turnbull, ar fi obţinut o copie a planului de recuperare a epavei, în cazul în care aeronava va fi găsită, elaborat de echipa de căutare de pe nava Seabed Constructor, a companiei de cercetări submarine Ocean Infinity, angajată de guvernul malaezian pentru a căuta rămăsiţele avionului Boeing 777, scrie Digi 24.

Planul conţine o listă de priorităţi a obiectelor cerute de anchetatori pentru a conecta toate piesele din acest puzzle tragic.

În capul listei se află datele de zbor şi înregistratoarele de voce din carlingă. Apoi, compartimentul de marfă şi componentele de avionică şi de informaţii prin satelit. De asemenea, anchetatorii cer să fie recuperată şi uşa carlingii, pentru a vedea dacă aceasta era blocată sau nu la momentul impactului. Nu în ultimul rând, un aspect vital în investigaţie, îl constituie dispozitivele personale ale pasagerilor: laptouri, telefoane mobile, camera video, iPad-uri etc.

Şi, evident, partea cea mai sensibilă a listei: rămăşiţele umane.

The Guardian scrie că operaţiunea de căutare se va încheia cel mai probabil în iunie, deşi termenul limită este în aprilie. 

În ceea ce priveşte echipa de căutare, experţii de la bordul navei Seabed Constructor au afirmat, într-o primă declaraţie de la debutul operaţiunilor de căutare, că „rămân optimişti” în legătură cu găsirea epavei.

Căutările au loc în largul coastelor oraşului portuar Perth.

Luna trecută, guvernul malaezian a dat publicităţii un raport de etapă. Concluzia raportului? Previzibilă: nici urmă de aeronava dispărută în 2014.

Compania Ocean Infinity va fi plătită cu 20 de milioane de dolari dacă avionul va fi găsit în primii 5.000 de kilometri pătraţi în care se vor efectua căutările, 30 de milioane de dolari dacă va fi găsit în 10.000 de kilometri pătraţi, şi 50 de milioane de dolari dacă va fi găsit în suprafaţa de 25.000 de kilometri pătraţi. Dacă aeronava va fi găsită dincolo de această suprafaţă, Ocean Infinity va primi 70 de milioane de dolari. Iar dacă nu va fi găsită, compania nu va primi niciun ban.

Pe 8 martie 2014, 239 de pasageri aflaţi la bordul unui Boeing 777 au dispărut fără urmă în timpul unei călătorii între Kuala Lumpur şi Beijing. În ciuda celei mai scumpe căutări subacvatice din istorie, locaţia prăbuşirii avionului rămâne încă o enigmă.

Nava Seabed Constructor, sub pavilion norvegian, este echipată cu opt drone dotate cu sonare şi cu camere de filmare, capabile să coboare până la adâncimi de 6.000 metri. 

Echipajul navei este format din 65 de persoane, inclusiv doi reprezentanţi guvernamentali din marina Malaeziei.

Între teoriile legate de misterul MH370 se numără aceea că avionul a avut o defecţiune mecanică sau că a fost deviat în mod intenţionat de la traiectoria sa. Mai mulţi anchetatori cred că cineva a deconectat în mod intenţionat transponderul aeronavei, înainte de a îi devia traiectoria cu mii de kilometri deasupra Oceanului Indian.

Cel puţin trei piese de avion colectate din insule ale Oceanului Indian şi de pe coasta de est a Africii au fost confirmate ca aparţinând aeronavei dispărute.