(infografic) În Moldova bărbaţii părăsesc sistemul educaţional mai devreme comparativ cu femeile

studenti_cij-920×613

Biroul Național de Statistică a venit cu o statistică pentru anul 2017 cu referire la raportul dintre bărbați și femei în Moldova. Conform datelor, femeile au un nivel de instruire mai mare decât al bărbaţilor, iar bărbaţii părăsesc sistemul educaţional mai devreme comparativ cu femeile, în favoarea intrării pe piaţa forţei de muncă.

#Femeile au un nivel de instruire mai mare decât al bărbaţilor

Femeile în vârstă de 25-64 ani au un nivel de instruire mai mare comparativ cu cel al bărbaţilor. Cel mai mare decalaj este înregistrat pentru nivelul superior, 23,0% din femei au atins acest nivel comparativ cu 17,6% din bărbaţi. Şi femeile şi bărbaţii în structura totală a populaţiei au cele mai mari ponderi pentru nivelul de instruire mediu, 59,1% din bărbaţi faţă de 55,6% femei. Un nivel scăzut de instruire au 23,3% din bărbaţi faţă de 21,4% din femei.

Bărbaţii părăsesc sistemul educaţional mai devreme comparativ cu femeile, în favoarea intrării pe piaţa forţei de muncă. Rata de părăsire timpurie a sistemului educaţional pentru persoanele în vârstă de 18-24 ani constituie 23,4% la bărbaţi faţă de 16,1% în cazul femeilor. Totodată, gradul de implicare în programe de educaţie permanentă atât a femeilor, cât şi a bărbaţilor este foarte redus (1,3% – femei și 0,4% – bărbați).

FM_trim_IV_2017_22

#Fetele dețin o pondere majoritară în învățământul liceal

Ponderea fetelor este inferioară ponderii băieților în învățământul preșcolar, primar și gimnazial (circa 48%). Situația se schimbă începând cu învățământul liceal, unde fetele reprezintă 57% din numărul total de elevi, dat fiind, că după absolvirea învățământului gimnazial băieții se orientează într-o măsură mai mare către învăţământul profesional tehnic secundar și piața muncii.

#Fetele predomină în învăţământul profesional tehnic postsecundar, iar băieţii în cel profesional tehnic secundar

Circa trei pătrimi (73%) din numărul total de elevi din învăţământul profesional tehnic secundar sunt băieţi, iar în cazul învăţământului profesional tehnic postsecundar mai mult de o jumătate (53%) sunt fete.

Unele din cele mai solicitate meserii din învăţământul profesional tehnic secundar, cum ar fi mecanic auto, electrogazosudor-montator, electromontor la repararea şi întreţinerea  utilajului electric, lăcătuş-instalator tehnică sanitară, tâmplar universal, tractorist, placator cu plăci sunt dominate de băieţi (100%), altele așa ca, tencuitor, operator pentru suportul tehnic al calculatoarelor în proporție mai mare sunt solicitate la fel de către băieți, iar meseriile precum cusător/cusătoreasă, croitor, cofetar, brutar sunt alese preponderent de fete. Totodată, putem menţiona o proporţie practic egală a fetelor și băieților la o meserie suprasolicitată cum ar fi cea de bucătar.

În învăţământul profesional tehnic postsecundar, regăsim mai multe fete la specialitățile din următoarele domenii de formare profesională: pregătirea educatorilor pentru instituții preșcolare (98%), textile (95%), medicină (88%), îngrijirea bolnavilor și obstetrica (83%), asistență socială și consiliere (83,0%), secretariat și muncă de birou (81%), călătorii, turism și agrement (79%), contabilitate și impozite (78%). Totodată, băieţii se axează, în principal, pe așa domenii ca vehicule cu motor, nave și aeronave (99%), electrotehnică și energetică (97%), construcții și inginerie civilă (82%), mecanică și prelucrarea metalelor (80%), crearea și administrarea bazelor de date și a rețelelor informaționale (78%), elaborarea și analiza produselor program (78%).

#Femeile optează mai mult pentru învăţământul superior

În învăţământul superior femeile dețin ponderea de 57% din numărul total de studenţi la licență și de 63%  ̶  la master. La fel, putem observa decalaje în alegerea specialităților, femeile orientându-se, prioritar spre specialitățile din următoarele domenii de formare profesională: pedagogie în învățământul primar (97%), științe ale educației (91%), studiul limbilor (85%), contabilitate (83%), servicii publice (78%), medicina (75%), finanțe și bănci (72%). O preponderenţă a bărbaţilor este înregistrată în așa domenii de formare profesională precum, autovehicule, nave și aeronave (99%), construcții și inginerie civilă (88%), servicii ale securității (84%), electronică și automatizări (83%), dezvoltarea produselor program și ale aplicațiilor (79%), inginerie și management (76%). Este de remarcat faptul că, cele mai solicitate domenii precum drept și business și administrare doresc să le practice la egal atât bărbații, cât și femeile.

 

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Elena Baranov
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente